Capri-Sun Multivitamin wint Gouden Windei 2014
01-10-2014
• leestijd 1 minuten
Consumenten hebben het mierzoete kinderdrankje Capri-Sun Multivitamin van Coca Cola uitgeroepen tot het meest misleidende product van 2014. Coca Cola wint daarmee het Gouden Windei van voedselwaakhond foodwatch. De 'Ambacht Rundervink' van Albert Heijn werd tweede.
38% van de stemmen voor mierzoet drankje
Ruim 10.000 stemmen, zo'n 38 procent, zijn gegaan naar het populaire kinderdrankje Capri-Sun Multivitamin. Eén zakje van 200 ml bevat 19 gram suiker, omgerekend zijn dat bijna 5 suikerklontjes. Verder bestaat het drankje uit 12% vruchtensap uit concentraat, bronwater, natuurlijke aroma's en toegevoegde vitamines.
Tweede plaats voor AH
Met exact 35% van de stemmen staat de 'Ambacht Rundervink' van de supermarktketen op de tweede plaats. Deze rundervink is opgespoten met water, bevat vijf verschillende soorten suiker en maar liefst zeven E-nummers. De Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie stelde in 2013 al dat Albert Heijn de term 'ambachtelijk' gebruikt als marketinginstrument en hiermee de consument misleidt.
Nummer 3, 4 en 5
Met 16% van de stemmen eindigt belVita Breakfast Meergranen op de derde plaats. De Knorr Boeren Groentesoep van Unilever krijgt met 5% de vierde prijs en helemaal onderaan staat Rosita's Surinaamse Roti's met 4% van de uitgebrachte stemmen.
Bron: foodwatch