Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Capri-Sun Multivitamin wint Gouden Windei 2014

01-10-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
foodwatch-capri-sun.jpg
Consumenten hebben het mierzoete kinderdrankje Capri-Sun Multivitamin van Coca Cola uitgeroepen tot het meest misleidende product van 2014. Coca Cola wint daarmee het Gouden Windei van voedselwaakhond foodwatch. De 'Ambacht Rundervink' van Albert Heijn werd tweede. 
38% van de stemmen voor mierzoet drankje
Ruim 10.000 stemmen, zo'n 38 procent, zijn gegaan naar het populaire kinderdrankje Capri-Sun Multivitamin. Eén zakje van 200 ml bevat 19 gram suiker, omgerekend zijn dat bijna 5 suikerklontjes. Verder bestaat het drankje uit 12% vruchtensap uit concentraat, bronwater, natuurlijke aroma's en toegevoegde vitamines.
Tweede plaats voor AH
Met exact 35% van de stemmen staat de 'Ambacht Rundervink' van de supermarktketen op de tweede plaats. Deze rundervink is opgespoten met water, bevat vijf verschillende soorten suiker en maar liefst zeven E-nummers. De Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie stelde in 2013 al dat Albert Heijn de term 'ambachtelijk' gebruikt als marketinginstrument en hiermee de consument misleidt. 
Nummer 3, 4 en 5
Met 16% van de stemmen eindigt belVita Breakfast Meergranen op de derde plaats. De Knorr Boeren Groentesoep van Unilever krijgt met 5% de vierde prijs en helemaal onderaan staat Rosita's Surinaamse Roti's met 4% van de uitgebrachte stemmen.  Bron: foodwatch
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor