Campagne voor veiligheid in supermarkten
01-10-2009
• leestijd 1 minuten
De Nederlandse supermarkten brengen vanaf volgende week de campagne 'Klein bedrag ? PINnen mag' nog eens extra onder de aandacht. Met de actie hopen de supers de veiligheid in de winkels te vergroten. Als er minder contant geld in de winkels is, neemt de kans op overvallen af, aldus het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL).
Volgens de meest recente cijfers zijn er door de campagne al 12 tot 15 procent meer pinbetalingen onder de 10 euro gedaan, aldus een woordvoerster van het CBL. De campagne om PIN-betalingen te stimuleren, maakt deel uit van de nationale Week van de Veiligheid bij de supers. De veiligheid in en om winkels verdient het hele jaar aandacht, maar volgende week willen de supermarkten het onderwerp extra aandacht geven, zegt de brancheorganisatie.
De winkels zullen ook de veiligheidsafspraken met de medewerkers weer doornemen. Daarbij gaat het om zaken als openen en sluiten van deuren en voorkomen en omgaan met winkeldiefstal. De supermarktbranche investeert verder jaarlijks voor 100 miljoen euro in veiligheidsmaatregelen, zoals detectiepoortjes tegen diefstal, camerasystemen, speciale geldkluizen, waardetransporten en trainingen van medewerkers. ANP