Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Campagne: stop met kwetsen op sociale media

21 feb 2019
  •  
leestijd 1 minuten
social sociale media facebook instagram twitter 930 520
Gebruikers van sociale media moeten ophouden nabestaanden en slachtoffers van misdrijven, rampen en ongevallen lastig te vallen met kwetsende opmerkingen. Die oproep doet Slachtofferhulp Nederland in de campagne #socialslachtoffer die donderdag begint.
Harde cijfers over het online lastigvallen van slachtoffers heeft Slachtofferhulp Nederland niet, maar medewerkers krijgen steeds vaker vragen over vervelende ervaringen op sociale media, zegt bestuursvoorzitter Rosa Jansen. ,,Mensen zouden voortaan eerst na moeten denken en zich inleven in het slachtoffer voordat ze een reactie op social media plaatsen.”

Groot bereik

Door de snelheid van bijvoorbeeld Twitter en Facebook kunnen hatelijke opmerkingen een groot bereik hebben, terwijl de verspreiders vaak anoniem blijven. Het is meestal onmogelijk vervelende opmerkingen te verwijderen, terwijl ze wel heel pijnlijk zijn, zegt Slachtofferhulp, en de verwerking van een ongeval of verlies moeilijker kunnen maken.

Ontbijtsessies

Op verschillende plaatsen zijn donderdag ontbijtsessies waar de deelnemers praten over het thema. In Utrecht zijn burgemeester Jan van Zanen en minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) aanwezig bij het ontbijt, evenals Jacob Sesselaar, die het gezicht van de campagne is. Hij kreeg naar eigen zeggen te maken met ,,afschuwelijke" posts over zijn broer die vorig jaar verongelukte nadat hij achter het stuur in slaap was gevallen. ,,Dat het Jan-Willems eigen schuld was, dat hij gedronken zou hebben, dat hij te hard gereden zou hebben. Allemaal niet waar, het was een noodlottig ongeval waarbij Jan-Willems vermoeidheid hem fataal is geworden."
Sesselaar doet zijn verhaal in een filmpje dat Slachtofferhulp tijdens de campagne verspreidt op sociale media. ANP

Meer over:

, ,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!