Buurtwinkel blijft belangrijk
23-04-2009
• leestijd 1 minuten
90 procent van de Nederlanders vindt dat buurtwinkels moeten blijven bestaan. Nederlanders blijken groot belang te hechten aan de buurtwinkel. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Marktonderzoeksbureau ISIZ en Stadspeil onder 525 respondenten, in opdracht van Primera.
44 procent van de Nederlanders bezoekt dagelijks of meerdere malen per week een buurtwinkel. De belangrijkste redenen voor het bezoeken van een buurtwinkel zijn de ligging dichtbij huis (57 procent), men 'gunt' de winkel de verkoop (9 procent), het specialistische assortiment (9 procent) en extra service (8 procent). 19 procent hield zelfs een goede vriendschap over aan het bezoeken van een buurtwinkel.
Sociaal contact
Twee op de tien Nederlanders heeft aan de gesprekken met mensen in de buurtwinkel een band overghouden. Meestal ging het om een vriendschappelijke band, maar 3 procent heeft er zelfs een romantische band overhouden.
Meer dan de helft van de Nederlanders kent een medewerker van de buurtwinkel bij naam (57 procent). Dit is grotendeels (49 procent) wederzijds. De band met een medewerker zorgt er bij 21 procent voor dat producten al klaar liggen voordat erom gevraagd wordt. In een kwart van de gevallen zijn medewerker en bezoeker op de hoogte van elkaars thuissituatie. 11 procent van de bezoekers heeft zelfs weleens zijn of haar hart gelucht bij een medewerker van een buurtwinkel.
De gespreksonderwerpen die in een buurtwinkel voorkomen zijn het weer (32 procent), vrijetijdsbesteding (11 procent), gezondheid (8 procent), kinderen (7 procent) en politieke ontwikkelingen (2 procent).
Bron: RetailNews.nl