Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Buurtsupers maken de buurt gezelliger'

24-03-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
507872.jpg
De kleine, onafhankelijke buurtsupers nemen weer in populariteit toe. Ook al haalt het overgrote deel van de Nederlanders de wekelijkse boodschappen nog steeds bij de grote ketens, de meerderheid vindt dat buurtsupers alleen al vanwege het sociale aspect moeten blijven bestaan. ,,De dorpsbewoners moeten je het gunnen.'' Dat blijkt uit onderzoek van Ruigrok/Netpanel.
Eigenaren van buurtsupers in den lande kunnen zich wel vinden in de conclusies. Het is vooral de sociale functie die de zaken hebben en daarom moeten ze blijven bestaan, zo redeneert twee derde van de ondervraagden. Daarnaast zijn ze vooral te spreken over de kwaliteit van de producten en de goede service. ,,Je moet iets extra's bieden, iets toevoegen. Dat is wat de mensen waarderen'', vertelt Sippy Postma van de Versmarkt, die ze al dertig jaar samen met haar man Michiel in het Friese Wijnjewoude runt.
Buurtsupers zijn er niet alleen voor de vergeten boodschappen. Eigenaren zijn daarnaast vaak onbezoldigd vraagbaak. ,, Wij sparen mooie momenten en die zien we hier de hele dag. Je bent net als de kapper een sociaal werker voor het dorp. 's Avonds kloppen mensen bij de achterdeur ook nog wel eens aan. Dat kan hier allemaal'', aldus Henk Smit van Kruidenierswinkel Opoe's erfenis in het Drentse Ruinerwold. Hij draait de zaak samen met zijn vrouw Gerda. ,,We leven hiervan, maar hebben ook genoeg aan 1500 euro per maand. Meer hebben we toch niet nodig.''
Opvallend uit het onderzoek is dat 62 procent van de Nederlanders meent dat onafhankelijke buurtwinkels de sfeer in de wijk zullen verbeteren. Ondertussen denkt maar 37 procent van de respondenten dat buurtwinkels altijd blijven bestaan. Dat bestaansrecht hangt volgens veel mensen af van het assortiment dat buurtwinkels hebben te bieden. ,,Wij hebben ook wat kleine ijzerwaren, zodat mensen niet voor een klein schroefje eerst nog 16 kilometer moeten rijden'', vertelt Annie van Boven van de Troefmarkt in Kraggenburg (Flevoland).
Sommige buurtwinkeleigenaren zien de voordelen van een financiële crisis. Smit zegt het nu veel drukker te hebben, omdat mensen volgens hem het ambachtelijke weer waarderen. Collega's van hem menen dat mensen hun tweede auto misschien nu wat meer laten staan om in het dorp die laatste boodschappen even te halen. ,,Die crisis is niet verkeerd'', meent Karin Groenendijk. ,,Mensen waarderen dan weer meer dat ze in het dorp ook nu een bloemetje of plantje kunnen kopen.''
Nadeel blijft dat het hard werken is en elke cent moet worden omgedraaid. Je moet het echt graag doen, weet Vera de Jong uit het Zeeuwse Noordgouwe. Zij was danseres en gaf les op onder andere de dansacademie in Rotterdam. De Jong: ,,Dat is heel wat anders dan een winkel runnen.'' Ze zegt dat de mensen in Noordgouwe het waarderen dat zij deze winkel is begonnen. ,,Ze moeten je het gunnen, anders kan een buurtwinkel echt niet bestaan.''
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor