Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Budget Energie besluit zonnestroom tóch jaarlijks te salderen

08-11-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
6527 keer bekeken
  •  
zonnepanelen 3 1127

Budget Energie gaat klanten met zonnepanelen toch weer jaarlijks vergoeden voor geleverde zonnestroom, in plaats van maandelijks. Dat heeft directeur Caroline Princen gezegd in televisieprogramma Radar. Er was recentelijk ophef ontstaan over de kwestie omdat klanten geld misliepen. De Consumentenbond verwijderde Budget Energie na veel klachten zelfs uit zijn prijsvergelijker voor energieleveranciers.

Particulieren met zonnepanelen op hun dak hebben de mogelijkheid om te veel geproduceerde stroom te salderen. Dat betekent dat ze de hoeveelheid stroom die ze niet gebruiken en terugleveren aan het stroomnet mogen aftrekken van de hoeveelheid energie die ze hebben gebruikt van de energieleverancier.

Budget Energie negeerde regels en saldeerde maandelijks

Maar waar de meeste energieleveranciers jaarlijks salderen, deed Budget Energie dit vanaf 1 juli maandelijks bij klanten met een variabel contract. Dat is vooral in de wintermaanden nadelig, omdat zonnepanelen dan veel minder opleveren terwijl het elektriciteitsverbruik juist hoog is. 

Over een jaar uitgesmeerd wordt dat gecompenseerd door zonnigere periodes, maar consumenten lopen geld mis als de overtollige zonne-energie uit de zomer niet wordt verrekend met het verbruik in de wintermaanden.

Stroom aan klachten na contractwijziging

De eenzijdige contractwijziging leidde tot een stroom van klachten en procedures bij de Geschillencommissie Energie en de rechter. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en minister Jetten (Klimaat & Energie) lieten weten dat salderen op jaarbasis wettelijk verplicht is. 

Ook al is de tekst in de Energiewet niet heel duidelijk hierover. De Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis eisten van Budget Energie dat deze zijn werkwijze aanpaste. De Consumentenbond verwijderde bovendien het aanbod van Budget Energie uit zijn energievergelijker.

Budget-Energie: Niet handig aangepakt, we draaien alles met terugwerkende kracht terug

Princen erkent dat de onderneming de zaak niet handig heeft aangepakt. "We betreuren dat we zoveel ruis hebben veroorzaakt." Daarom kiest het bedrijf er volgens haar ook voor om alles met terugwerkende kracht terug te draaien. Geen enkele klant met zonnepanelen zal dus nadeel ondervinden.

“Beleidswijziging was niet zonder reden, mensen zonder zonnepanelen zijn de dupe van jaarlijks salderen”

Maar Princen geef ook aan dat Budget Energie afgelopen zomer niet zonder reden van beleid was gewijzigd. Volgens haar zou het "oneerlijk" zijn om de vergoeding jaarlijks te verrekenen. Er zijn de laatste jaren veel mensen met zonnepanelen bijgekomen. Daarmee is Budget Energie ook meer geld kwijt aan het salderen. 

Princen geeft aan dat het nu de mensen zonder zonnepanelen zijn die hiervoor de rekening betalen. Die huishoudens, vaak ook mensen met lagere inkomens, zouden door de salderingsregeling zoals die nu is, worden gedupeerd.

Energiebranche ziet graag dat politiek aandacht besteedt aan salderingsregeling

Budget Energie wil dit laatste punt graag aandragen in de politieke discussie over het onderwerp. De Tweede Kamer behandelt begin december een voorstel om energieleveranciers te verplichten jaarlijks te salderen. 

Vanuit de energiebranche klinkt vaker kritiek op de salderingsregeling, die het kabinet vanaf 2025 wil versoberen. Essent stelde eerder dat salderen innovatie in bijvoorbeeld thuisopslag van energie niet stimuleert. 

Bron: ANP/Consumentenbond

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!