Brussel wil nog groener verkeer
28-04-2010
• leestijd 2 minuten
Brussel zet de strijd tegen CO2-uitstoot van het verkeer voort in een hogere versnelling. Vrachtwagens en motoren krijgen CO2-limieten opgelegd, net als voor personenauto's is ingevoerd. Ook het energieverbuik van airco's in auto's wordt aangepakt.
EU-commissaris Antonio Tajani (Industrie) heeft dat woensdag bekendgemaakt. De reeks plannen moet vooral elektrische auto's bevorderen. Zo komt er een voorstel voor een eenheidsoplader voor auto's. In heel Europa moeten oplaadpunten komen voor elektrische auto's. De EU geeft ook het onderzoek naar betere accu's een impuls.
Tegelijk gaat Brussel de CO2-uitstoot door auto's wat realistischer meten. De uitstootcijfers van auto's zijn nu gebaseerd op ideale omstandigheden op testbanen zonder airco of gps. Voortaan moeten de testen meer op echte omstandigheden worden afgestemd.
Reacties
Jos Dings, directeur van milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) prijst de Europese Commissie, omdat die voor het eerst praat over invoering van CO2-normen voor vrachtwagens. ,,Maar woorden zijn goedkoop. En de Europese Commissie vertoont wel vaker de neiging om terug te krabbelen bij wetgeving'', aldus Dings. Hij mist in het plan ook een meter die in elke auto het verbruik van stroom en CO2-uitstoot weergeeft.
Verkeer veroorzaakt een kwart van de Europese CO2-uitstoot. De emissie stijgt met nog eens 30 procent, als auto's niet milieuvriendelijker worden.
GroenLinks-Europarlementslid Bas Eickhout is blij dat de Europese Commissie de weg vrijmaakt voor elektrische auto's. ,,Anders heeft straks elk land zijn eigen stekker en kunnen we onze elektrische auto's niet in het buitenland opladen'', zegt Eickhout. ,,Helaas zegt de Commissie niet waar de stroom vandaan moet komen. Een gemiste kans. Want met een slim net kunnen auto's opgeladen worden, als er een overschot aan energie is.''
Greenpeace vindt de plannen van de Europese Commissie niet ambitieus genoeg. ,,Op deze manier nemen Aziatische en Amerikaanse concurrenten een voorsprong. De bestaande EU-normen voor CO2 moeten verscherpt worden'', zegt Franziska Achterberg, EU-verkeersadviseur van Greenpeace.
Bron: ANP