Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

BPM: even wachten met auto aanschaffen?

10-02-2010
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
61 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Wie op het punt staat een nieuwe auto te kopen, doet er verstandig aan om nog even te wachten. Per 1 februari 2008 wordt een aantal maatregelen van kracht dat van invloed is op de aanschafprijs van nieuwe auto’s. Deze maatregelen zijn niet zozeer gericht op het bezit van een auto, of de aanschaf, als wel het gebruik ervan. Dus hoe meer je rijdt, en hoe vervuilender je auto is, hoe meer je gaat betalen. En energiezuinigheid wordt beloond.
Zo gaat de BPM geleidelijk naar beneden. De Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen is een belasting die je betaalt bij aanschaf van een nieuwe auto. In februari daalt het percentage van 45,2 % van de kale prijs van je auto naar 42,3%. Daar tegenover staat dat de motorrijtuigenbelasting (de MRB) omhoog gaat met 7,2%. Dat levert nu tot 1 februari een opmerkelijke situatie op: namelijk dat mensen die nu een auto kopen, of net gekocht hebben, níet het voordeel hebben van een lagere BPM, maar straks wél het nadeel hebben van een hogere motorrijtuigenbelasting. Daar kwam Paul den Toorn achter, toen hij net zijn nieuwe Nissan Qasqai had aangeschaft. Had hij dat geweten, dan had hij bijna 400 euro in zijn portemonnee kunnen houden.
NISSAN Qashqai
2007 + 1e maand 2008                                    
Netto Catalogusprijs     € 17000                       
BPM 45,2%                 €   7684            45,2% over netto catalogusprijs
Brandstofkorting           €   1540-           (benzine)
Energielabel C              €        0
BTW                            €   3230           (19% over netto catalogusprijs, dus geen BTW over BPM)
Consumentenprijs         € 26374
Vanaf februari 2008
Netto Catalogusprijs     € 17000                       
BPM 42,3%                 €   7191
Brandstofkorting           €   1442-           (benzine, brandstofkorting wordt vanaf feb. 2008 verlaagd naar € 1442 (was)    €1540)
Energielabel C              €        0
CO2 heffing                 €        0             (bij een CO2 uitstoot boven 240 gr per km geldt een heffing van € 110 per gram per kilometer.  Deze auto heeft een uitstoot van 162 zodoende geen toeslag)
BTW                           €   3230           (19% over netto catalogusprijs, dus geen BTW over BPM)
Consumentenprijs        € 25979
Verschil                       €  395              Voordeliger bij aanschaf in februari 2008
BTW verhoging van 19 naar 20 procent?
In de aanloop naar de presentatie van de miljoenennota heeft het gerucht de ronde gedaan dat per 1 januari 2008 de BTW zou worden verhoogd van 19 naar 20%. Bij de presentatie van de miljoenennota in september bleek de BTW inderdaad te stijgen, maar pas per 1 januari 2009 te zijn. In onze rekensommen gaan we dus terecht uit van een BTW van 19 procent in 2007 en ook in 2008.
Het loont dus om even te wachten met het kopen van een nieuwe auto. Helemaal, als je van plan bent een energiezuinige auto aan te schaffen, bevestigt Fiscaal jurist Alex Jansen, en dat kan in de honderden euro’s lopen. Hieronder nog een paar voorbeelden, waaruit blijkt dat energiezuinigheid wordt beloond, maar ook dat dieselrijders niet langer worden gezien als de grootste vervuilers op de weg, mits roetfilter aanwezig natuurlijk.
Ford Focus Ghia 1.6 16v ti-vct (ENERGIELABEL A)
2007 + 1e maand 2008                                    
Netto Catalogusprijs     € 17000                       
BPM 45,2%                 €   7684            45,2% over netto catalogusprijs
Brandstofkorting           €   1540-           (benzine)
Energielabel A              €   1000-
BTW                            €   3230           (19% over netto catalogusprijs, dus geen BTW over BPM)
Consumentenprijs         € 25374
Vanaf februari 2008
Netto Catalogusprijs     € 17000                       
BPM 42,3%                 €   7191
Brandstofkorting           €   1442-           (benzine, brandstofkorting wordt vanaf feb. 2008 verlaagd naar € 1442 (was)
€ 1540)
Energielabel A              €   1400-   
CO2 heffing                  €        0            bij een CO2 uitstoot boven 232 gr per km (was 240) geldt een heffing van € 110 per gram per kilometer.  Deze auto heeft een uitstoot van 155 gr. per km zodoende geen toeslag)
BTW                            €   3230           (19% over netto catalogusprijs, dus geen BTW over BPM)
Consumentenprijs         € 24579
Verschil in prijs             € 795             (voordeel bij aanschaf vanaf februari 2008)
Ford Mondeo 2.0 TDCI Wagon Automaat (DIESEL)
Verder nog even het rekenvoorbeeld Ford Mondeo. De fijnstofuitstoot bedraagt 0 gram en dat betekent dat het voorbeeld iets wijzigt.
2007 + 1e maand 2008                                     
Netto Catalogusprijs     € 22815                       
BPM 45,2%                 € 10312            45,2% over netto catalogusprijs
Brandstofkorting           €     328+           (diesel)
Energielabel D              €     135  
Roetfilter                      €      600 -        
BTW                            €   4335           (19% over netto catalogusprijs, dus geen BTW over BPM)
Consumentenprijs         € 37325
Vanaf februari 2008
Netto Catalogusprijs     € 22815                       
BPM 42,3%                 €   9650
Brandstoftoeslag           €     307+         (diesel, brandstoftoeslag  wordt vanaf feb. 2008 verlaagd naar € 307 (was) € 328)
Energielabel D              €     400
CO2 heffing                 €        0           bij een CO2 uitstoot boven 192 gr per km geldt een heffing van € 110 per gram per kilometer.  Deze auto heeft een uitstoot van 189 zodoende geen toeslag)
Fijnstofheffing 0gr.        €    1000-           roetfilter subsidie vervalt, fijnstofheffing komt hiervoor in de plaats.
BTW                           €   4335           (19% over netto catalogusprijs, dus geen BTW over BPM)
Consumentenprijs        € 36507
Verschil                       €  818              Voordeliger bij aanschaf in februari 2008
Als je super energiezuinig rijdt, hoef je zelfs nog maar de helft van de motorrijtuigenbelasting te betalen vertelt Jansen of, als je een auto van de zaak rijdt, krijg je een bijtelling van slechts 14% in plaats van 25%. We hebben het over de Citroen C1, Daihatsu Cuore, Peugeot 107, Toyota Aygo, Honda Civic Hybrid en de Toyota Prius.
Slurptax
Ook nieuw vanaf februari 2008, is de heffing op CO2-uitstoot, waardoor vervuilende auto’s extra worden belast en energiezuinige auto’s worden beloond. Deze heffing wordt ook wel de slurptax genoemd en wordt éénmalig als belasting bij aanschaf van een nieuwe auto berekend. Vooral de grotere auto’s, 6 cilindermotoren en automaten zullen hiervan de gevolgen ondervinden. En voor Hummer-haters is er echt goed nieuws, want de slurptax is niet misselijk:
Voorbeeld Hummer H2
2007 + 1e maand 2008                                    
Netto Catalogusprijs     € 57643                       
BPM 45,2%                 €  26054            45,2% over netto catalogusprijs
Brandstofkorting           €   1540-           (benzine)
Energielabel G              €   540
BTW                            €  10952           (19% over netto catalogusprijs, dus geen BTW over BPM)
Consumentenprijs         € 93649
Vanaf februari 2008
Netto Catalogusprijs     € 57643                       
BPM 42,3%                 € 24382
Brandstofkorting           €   1442-           (benzine, brandstofkorting wordt vanaf feb. 2008 verlaagd naar € 1442 (was)
€ 1540)
Energielabel G              €   1600      
CO2 heffing  bij 512 gr € 30.800         bij een CO2 uitstoot boven 232 gr per km geldt een heffing van € 110 per gram per kilometer.  Deze auto heeft een uitstoot van 512 zodoende 512 – 232 x € 110)
BTW                            € 10952          (19% over netto catalogusprijs, dus geen BTW over BPM)
Consumentenprijs         € 123055
Verschil                        €  30286  !!!!!           Duurder bij aanschaf in februari 2008 of later
Tweedehands auto’s
Jonge gebruikte auto’s worden, naar de verwachting van belastingdeskundige Jansen iets goedkoper, maar veel verandert er niet. De schattingen zijn zo’n drie procent.
In het verleden was het voordelig om met name tweedehands auto’s in het duurdere segment in Duitsland te kopen en ze dan naar Nederland te importeren. Het restpercentage BPM dat dan alsnog betaald moest worden, lag met 53% een stuk lager dan het Nederlandse tarief. En in die ontwikkeling verandert niet zoveel. Nieuw is dat de enkeling die tweedehands auto’s naar het buitenland exporteert, sinds kort een restpercentage BPM terugkrijgt.
De autorijders die volgend jaar geen nieuwe aanschaf doen, krijgen tóch te maken met een aantal veranderingen: Ten eerste de verhoging van de motorrijtuigenbelasting, met 7,2 procent. Daarnaast, als je een auto van de zaak rijdt, met een stijging van de bijtelling van 22% naar 25%, komt dat toch al snel op zo’n 30 tot 40 euro per maand. En tenslotte met een accijnsverhoging op brandstof; benzine wordt 1,5 cent duurder en diesel 3,5 cent. Al met al wordt het autorijden er niet goedkoper op en de staatskas zeker ook niet leger...
Meer informatie over welk energielabel je (nieuwe) auto heeft, en hoeveel CO2-uitstoot, vind je bijvoorbeeld in het brandstofverbruiksboekje van VROM . Ook op www.autobelastingen.nl , van Alex Jansen vind je veel nuttige informatie en ten slotte is er ook nog meer informatie na te lezen op  www.groenopweg.nl .
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!