Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Bon Bini Belbus: Elektriciteitsbedrijf stuurt onterecht hoge rekeningen

06-10-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
64 keer bekeken
  •  
Elektriciteitskabel energie infrastructuur 930x520
De Belbus is op Bonaire! Vijf weken lang lost Amber met de Bon Bini Belbus consumentenproblemen op in Caribisch Nederland. Bonaire is namelijk, samen met Saba en Sint Eustatius, een bijzondere gemeente van Nederland. En dat betekent dat ook hier werk aan de winkel is.
Water en elektriciteit zijn op Bonaire duur. Vandaar dat Martina en Eugene de laatste maanden steeds zuiniger zijn gaan doen. Gek genoeg wordt hun elektriciteitsrekening elke maand hoger. Ze gaan opeens tientallen euro’s meer betalen.
In april is er op Bonaire een nieuwe wet op water- en elektriciteit ingegaan. Door dit nieuwe systeem is de prijs van elektriciteit afhankelijk geworden van de aansluiting in je meterkast. Dit werkt als volgt: voorheen was er een progressief tarief. Hoe meer je verbruikte, hoe meer je per kWh betaalde. Daarnaast was er een vastrecht van 7 dollar (per maand) voor iedere gebruiker.
Bij het nieuwe stelsel is het tarief per kWh voor iedereen hetzelfde. Het vastrecht is daarnaast afhankelijk van de grootte van de aansluiting in de meterkast.
Bij de gemiddelde aansluiting van 3x25 Ampère – dit is groot genoeg voor een huishouden – betaal je 28 dollar (24 euro) vastrecht. Bij een grote aansluiting van 3x63 Ampère betaal je 102 dollar (88 euro) vastrecht.
De grootte van je aansluiting bepaalt dus deels de hoogte van je rekening, ongeacht hoeveel je verbruikt.

Geen monteur

Op de rekeningen van Martina en Eugene staat dat zij een aansluiting van 3x63A hebben. Dat is gek, want ze weten heel zeker dat er 3x25A in hun stoppenkast zit.  Vandaar dat we elektrotechnicus Hein van Senten erbij halen. Hij opent de binnenkant van de stoppenkast en constateert wat Martina en Eugene al riepen: er zit inderdaad 3x25 Ampère in.
De kast heeft echter nog een andere kant. Dat is waar de elektriciteit vanuit de aansluiting op straat binnenkomt. Deze kast is het eigendom van het WEB. De kast is geseald en het is niet toegestaan om deze als particulier zelf open te maken. In deze kast kan Hein dus niet kijken.

Geen reactie

Martina en Eugene hebben de fout meerdere malen gemeld bij het WEB, het Water en Energiebedrijf Bonaire (het nutsbedrijf op het eiland). Eugene gaat bij het loket van het bedrijf langs en vraagt of er een monteur langs kan komen om de situatie te bekijken. Hij vult een klachtenformulier in en er wordt beloofd dat hij teruggebeld zal worden. Dit gebeurt niet dus hij gaat nogmaals langs. Wederom wordt dezelfde belofte gedaan, maar het blijft stil. Martina stuurt een aantal berichten via de chatservice van het bedrijf. Ook daarop blijft alle vorm van reactie uit.

Oplossing

Tijd voor actie dus! Het WEB komt langs om te kijken naar de aansluiting. En wat blijkt: er zit 3x25A in de aansluitkast. Waarom werd er dan een hogere aansluiting in rekening gebracht? Volgens Ko Hendriks, manager customer service bij het WEB, komt dit door een administratiefout in hun systeem. Er is een menselijke fout gemaakt bij het invoeren van de aansluitcapaciteit.
Ko heeft de fout aangepast in het systeem en Martina en Eugene hebben de teveel betaalde kosten inmiddels teruggekregen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!