Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Bol.com populairste webwinkel

12-06-2007
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
Bol.com is nog steeds de populairste webwinkel van Nederland, zo blijkt uit de ‘top 25 populairste webwinkels van Nederland 2004/2006’. Onderzoeker Jesse Weltevreden van het Ruimtelijk Planbureau maakte de lijst vandaag bekend in Radio Kassa. Lees verder voor de gehele uitslag. Luister hier naar Radio Kassa van dinsdag12 juni
Voor de top 25 van 2006 deed het Ruimtelijk Planbureau/Universiteit Utrecht een landelijk representatief online-onderzoek onder drieduizend e-shoppers. Voor 2004 ondervroeg de Universiteit Utrecht ruim tweeduizend e-shoppers via een online-onderzoek.
Bol.com was in 2004 de populairste webwinkel van Nederland en was dat in 2006 nog steeds. Bol.com is ook de populairste webwinkel in de categorieën boeken, cd’s/dvd’s en software. Marktplaats heeft zijn marktaandeel de afgelopen twee jaar ruimschoots zien verdubbelen en is nu tweede, vlak achter Bol.com. Wehkamp moet daardoor genoegen nemen met een derde plaats. Binnen de categorieën bovenkleding, lingerie/badmode en bruin-/witgoed is Wehkamp echter wel de populairste webwinkel van Nederland.
Verschuivingen
Tussen 2004 en 2006 is de top 10 van de populairste webwinkels redelijk constant gebleven. In 2006 zijn er slechts twee nieuwkomers in de top 10: Pabo en Otto. Top Ticket Line en Proxis zijn hun top 10-positie in 2006 daarentegen kwijtgeraakt.
Buiten de top 10 zijn de verschuivingen groter. Nieuwe ‘binnenkomers’ zijn hier Bon Prix, D-Reizen, Opus, Conrad, Esprit en Jiba, terwijl Belbios.nl/Bios.nl, Easy Jet, Bon a Parte, Bruna, Viking Direct en Kruidvat zijn verdwenen. Wel dient hierbij te worden opgemerkt dat een afnemend marktaandeel niet noodzakelijkerwijs negatief is, aangezien de internetverkopen nog jaarlijks explosief toenemen. Wat verder opvalt is dat er weinig traditionele winkeliers in de top 25 voorkomen; de lijst wordt met name gedomineerd door e-tailers, postorderbedrijven en producenten/ dienstverleners.
Onderzoeksmethode
De top 25 is samengesteld op basis van de laatste drie internetaankopen die e-shoppers in 2004 en in 2006 hebben gedaan. Voor elk van deze drie aankopen is gevraagd naar de naam van de webwinkel, waar de aankopen zijn gedaan. Om vast te stellen welke webwinkel het populairst is, is bewust naar het aantal internetaankopen gekeken en niet naar omzet. Gemeten in omzet zou de top 25 er heel anders uitzien, aangezien sommige webwinkels nu eenmaal duurdere producten verkopen dan andere webwinkels. Nu hebben alle webwinkels een even grote kans op een toppositie.
Meer informatie over de representativiteit van de onderzoeken en de populairste webwinkels per productcategorie is te vinden in: ‘Achtergronden en verantwoording bij ‘Winkelen in het Internettijdperk’, Jesse Weltevreden, Den Haag: RPB. Deze publicatie is onderdeel van het onderzoek ‘Winkelen in het internettijdperk’ en is hier te downloaden .
Top 25 populairste webwinkels in Nederland 2004/2006
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor