Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Boete elektronicabedrijven wegens misleiding

05-10-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
bcc_block.jpg
ODe Consumentenautoriteit heeft vijf elektronicazaken een boete van ieder 90.000 euro opgelegd voor het misleiden van klanten over hun garantierechten. Dat maakte de autoriteit woensdag bekend.
Onjuist ingelicht
De vijf, BCC, De Block, De Harense Smid, Mikro Electro en Scheer & Foppen, zouden onder meer consumenten onjuist hebben ingelicht over hun rechten na afloop van de periode van fabrieksgarantie. Daardoor hebben klanten mogelijk onterecht betaald voor reparaties.
Wettelijke garantie
Consumenten hebben recht op een goed product, ook als de fabrieksgarantie is verlopen, aldus een woordvoerder van de Consumentenautoriteit. Hij wijst erop dat er ook een wettelijke garantie bestaat, die doorgaans langer loopt.
ConsuWijzer
Consumenten die zich benadeeld voelen, kunnen teruggaan naar de winkel. Op ConsuWijzer.nl kunnen zij informatie vinden en tips om zich voor te bereiden op het gesprek met de winkelier. Ook staan er voorbeeldbrieven op de site die zij kunnen gebruiken.
Bezwaar
Koepelorganisatie Uneto-VNI vindt dat de Consumentenautoriteit geen boetes had mogen opleggen. De regels zijn niet duidelijk en bovendien treft de zaak de hele branche en niet alleen de vijf bedrijven die zijn beboet. Die hebben inmiddels bezwaar aangetekend.
ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!