'Boekenweek draait puur om het geld'
05-03-2009
• leestijd 1 minuten
,,De Boekenweek is puur een commerciële zet. Veel mensen denken dat het fenomeen is ontstaan om meer Nederlanders aan het lezen te krijgen. De Boekenweek kan echter vergeleken worden met Valentijnsdag, een puur commerciële gebeurtenis zonder idealistisch insteek.''
Dat stelt Lisa Kuitert, hoogleraar boekwetenschap op de site van de Universiteit van Amsterdam. ,,De Boekenweek is ingesteld door boekhandels en uitgeverijen. Het belang van de week is voor de boekensector heel groot. Tijdens deze tien dagen in het voorjaar moet het gebeuren voor de boekenverkoop.''
,,Het idee van een Boekenweek is overgenomen uit onder meer Italië. Onder het regime van Mussolini is het in de twintiger jaren ingesteld'', vertelt Kuitert verder. ,,De fascistische leider vond dat boeken goed in staat zijn om zijn propaganda en beschaving over te brengen. In 1930 werd dit in Nederland de Boekendag, wat al snel de Boekenweek werd.''
De Nederlandse Boekenweek begint volgende week met het traditionele Boekenbal.
Bron: ANP