'Blue Monday' devalueert depressies
11-01-2012
• leestijd 1 minuten
De vele aandacht voor 'Blue Monday', de derde maandag van het nieuwe jaar, wekt onterecht de indruk dat ook mensen met een depressie genoeg hebben aan een schop onder hun kont om uit een winterdip te komen. Dat zegt klinisch psycholoog Claudi Bockting van de Rijksuniversiteit Groningen woensdag. "De aandacht veroorzaakt een inflatie van het begrip depressie", vindt Bockting.
Blue Monday is volgens velen de meest deprimerende dag van het jaar. Slecht winterweer, het besef dat goede voornemens zijn mislukt en gebrek aan geld zijn reden om te somberen. "Een bleu gevoel kun je heel eenvoudig verhelpen door te sporten. Of door het probleem aan te pakken in plaats van te piekeren", legt Bockting uit. "Bij een depressie ligt dit anders. Het is erg moeilijk om daar zelf uit te komen. De meeste mensen lukt dit niet."
Volgens de psycholoog is het niet zo dat depressieve mensen even wat somberder zijn, omdat ze erachter zijn gekomen dat hun verwachtingen niet uitkomen. "Zij hebben doorlopend een heel somber gevoel. Of zelfs een gebrek aan gevoel, waardoor ze niet meer kunnen functioneren", aldus Bockting. "Dat is een totaal ander spectrum dan ergens na oud en nieuw beseffen dat je goede voornemens wat hoog gegrepen zijn."
ANP