Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Blue Monday' devalueert depressies

11-01-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
moe_05.jpg
De vele aandacht voor 'Blue Monday', de derde maandag van het nieuwe jaar, wekt onterecht de indruk dat ook mensen met een depressie genoeg hebben aan een schop onder hun kont om uit een winterdip te komen. Dat zegt klinisch psycholoog Claudi Bockting van de Rijksuniversiteit Groningen woensdag. "De aandacht veroorzaakt een inflatie van het begrip depressie", vindt Bockting.
Blue Monday is volgens velen de meest deprimerende dag van het jaar. Slecht winterweer, het besef dat goede voornemens zijn mislukt en gebrek aan geld zijn reden om te somberen. "Een bleu gevoel kun je heel eenvoudig verhelpen door te sporten. Of door het probleem aan te pakken in plaats van te piekeren", legt Bockting uit. "Bij een depressie ligt dit anders. Het is erg moeilijk om daar zelf uit te komen. De meeste mensen lukt dit niet."
Volgens de psycholoog is het niet zo dat depressieve mensen even wat somberder zijn, omdat ze erachter zijn gekomen dat hun verwachtingen niet uitkomen. "Zij hebben doorlopend een heel somber gevoel. Of zelfs een gebrek aan gevoel, waardoor ze niet meer kunnen functioneren", aldus Bockting. "Dat is een totaal ander spectrum dan ergens na oud en nieuw beseffen dat je goede voornemens wat hoog gegrepen zijn."
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor