Frank en Ilonka willen graag genieten van hun nieuwe blokhut, maar dit lukt nog steeds niet, omdat bij slecht weer de hele blokhut binnen lekt. De blokhut werd gekocht op advies van een houthandel bij hovenier Matla Tuinen. Helaas wijzen de leverancier, hovenier en de houthandel nu allemaal naar elkaar.
Verzekeringskwestie
In 2005 kopen Frank en Ilonka hun eerste blokhut. Helaas begeeft de wilg uit hun tuin het. Deze boom valt op de blokhut en de blokhut is niet meer te gebruiken. Gelukkig vergoedt de verzekering deze kwestie en Frank en Ilonka mogen voor ruim €10.000 een nieuwe blokhut laten plaatsen.
Wind- en waterdicht
Frank en Ilonka kiezen een nieuwe blokhut die zo'n €4.500 kost. De rest van het geld besteden ze aan de afwerking en inrichting van de blokhut. Helaas blijkt de nieuwe blokhut niet wind- en water dicht te zijn, terwijl in de folder vermeld stond dat dit wel het geval zou zijn.
Waterschade
Een raam van de hut kan niet dicht en bij slecht weer stroomt het regenwater daar naar binnen. Frank en Ilonka hebben inmiddels al drie nieuwe deuren gekregen voor de hut, maar ook bij de deur stroomt het water nog steeds naar binnen. Het dak sluit niet goed aan op de wanden waardoor grote kieren zijn ontstaan en dus is de blokhut drijfnat van binnen. Ilonka heeft karton en handdoeken op het laminaat gelegd om het te beschermen, maar het laminaat begint al scheuren te vertonen.
Verven
Leverancier, hovenier en groothandel zijn ingelicht. Ze komen kijken naar de blokhut. De conclusie van deze bijeenkomst is dat de blokhut geverfd had moeten worden. De bedrijven raden aan om de blokhut alsnog goed in de verf te zetten. Frank en Ilonka twijfelen. Ze denken dat verf de kieren niet genoeg zal dichten en laten daarom professionele bedrijven naar de blokhut kijken. Geen enkel bedrijf wil de hut verven, omdat het probleem hier niet mee opgelost zou zijn.
Bezoek
Rutger gaat met Ilonka en Jeroen van Matla Tuinen naar de blokhut kijken en hamert erop dat het bedrijf de lekkage verhelpt. Jeroen Matla van Matla Tuinen stelt een aantal aanpassingen voor, maar zegt daar ook bij dat de groothandel, Tuindeco, geen goede spullen heeft geleverd. Hij heeft er weinig zin in om de lekkage op te lossen en dat terwijl hij dat volgens het consumentenrecht wel moet doen!
Tussenoplossing
We vragen de groothandel om een reactie. Zij beschuldigen Jeroen Matla van Matla Tuinen ervan de blokhut niet goed te hebben geplaatst. Uit coulance leveren ze een pakket met spullen die Ilonka zelf op de blokhut moet monteren, zoals raamnispels, latten voor een omkapping en kit. Ilonka is niet blij met deze oplossing. Ook Matla Tuinen wil niet echt verantwoordelijkheid nemen. Ze willen de hut verven, de vloer vervangen en de deurnispels plaatsen. Jeroen Matla zegt daar meteen bij, dat volgens hem deze oplossingen niet echt gaan helpen. Wat te doen?
Oplossing
De groothandel besluit uiteindelijk om het probleem op te lossen. Tuindeco is inmiddels langs geweest bij Ilonka in de blokhut en heeft beloofd de lekkage te gaan verhelpen.
Belbus nodig?
Heb je ook de Belbus nodig? Mail dan naar belbus@vara.nl of schrijf naar postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum.