Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Bioscopen weerstaan concurrentie Netflix'

25-01-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Bioscoop_popcorn_980x520
Bioscopen hebben er in videostreamingsdiensten als Netflix geduchte concurrentie bij gekregen. Toch verwacht het economisch bureau van ABN AMRO een verdere groei voor de Nederlandse bioscoopbranche.

Groeitempo verminderd

Vorig jaar gingen Nederlanders ruim 5 procent meer naar de bioscoop dan in 2016. Dit jaar loopt het groeitempo waarschijnlijk terug naar een kleine 3 procent. Dat zou betekenen dat er bijna 37 miljoen kaartjes worden verkocht.

4DX simulatie

Netflix mag dan erg populair zijn, de bioscopen hebben de afgelopen jaren zeker niet stilgezeten. Zo gebruikt Pathé speciale 4DX-technologie bij de nieuwe Star Wars-film in vestigingen in Amsterdam en Rotterdam, compleet met weersimulaties, geuren en bewegende stoelen in de zaal.

Meer technologische snufjes

Meer bioscoopketens zijn met technologische snufjes gekomen om de beleving van een filmavondje te verbeteren. Dit heeft de branche geen windeieren gelegd, staat in een rapport van de bank. In de afgelopen tien jaar steeg het bioscoopbezoek in Nederland in totaal met 56 procent.

Bioscopen worden wel geraakt

Netflix en bijvoorbeeld Videoland raken de bioscopen wel. In een peiling in opdracht van ABN AMRO gaf bijna de helft van de bioscoopbezoekers onder de veertig jaar aan minder naar de bioscoop te gaan als het aanbod via dit soort videodiensten groeit.

Legere bioscopen door meer zalen

De economen van de bank waarschuwen tegelijkertijd ook voor overcapaciteit in de bioscoopbranche. Er zijn de laatste jaren veel zalen bijgekomen, maar dat kan tegen de bioscopen gaan werken. ,,Het excessief toevoegen van nieuwe zalen leidt tot legere bioscopen, wat afbreuk doet aan de aantrekkingskracht.''

Bioscopen moeten zich blijven vernieuwen

Bioscopen zullen zich dus moeten blijven vernieuwen, is de conclusie. Dit zou kunnen met films met virtual reality-toepassingen. Wat misschien ook zou aanslaan zijn 'alternatieve' voorstellingen. 37 procent van de ondervraagden bij het onderzoek gaf aan interesse te hebben in live-concerten in de bioscoop. De jongere kijkers hadden wel oren naar afleveringen van populaire series en sportwedstrijden op het filmdoek. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!