Biologisch groeit flink in stagnerende markt
10-05-2011
• leestijd 2 minuten
Consumenten hebben in 2010 voor het tiende jaar op rij meer biologische voeding gekocht. De omzetten stegen met ruim 13 procent. Vooral supermarkten deden goede zaken, blijkt uit de dinsdag gepubliceerde Bio-monitor 2010.
Volgens de Bio-monitor, opgesteld door het LEI in opdracht van het ministerie van EL&I, kochten consumenten vorig jaar in totaal voor ruim 752 miljoen euro aan biologisch voedsel, 87 miljoen euro meer dan in 2009. Aardappelen, groenten en fruit vormen nog steeds de belangrijkste productgroep en zijn goed voor 21,9 procent van de bestedingen. Daarna volgen zuivel met 17,1 procent en vlees/vleeswaren met 14,9 procent.
De grootste groei deed zich voor bij zuivel. Daar is vorig jaar Campina overgestapt op het gebruik van biologische melk voor haar Boerenland-producten en is Arla op de Nederlandse markt verschenen. Biologische zuivel heeft daarmee een marktaandeel van 4,5 procent. Biologische eieren hebben verhoudingsgewijs het grootste marktaandeel: 7,2 procent van alle verkochte eieren zijn afkomstig van biologisch gehouden kippen.
Het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische producten is de supermarkt. Van alle verkochte biologische producten vond 45,3 procent zijn weg naar de consument via supermarkten. De gemiddelde omzetgroei bedroeg daar 18,8 procent.
Natuurvoedingswinkels groeiden 4,1 procent, waarbij de moderne bio-supers groeicijfers lieten zien die vergelijkbaar zijn met de supermarkten. Maar kleinere, oudere winkels zagen de groei stagneren. De speciaalzaken, waaronder natuurvoedingswinkels en biologische slagers, hadden in 2010 een marktaandeel van 35,3 procent.
Catering, horeca en verzorging had een aandeel van 12,3 procent in de omzet. De groei bedroeg hier 21,5 procent. Andere kanalen als boerenmarkten, boerderijverkoop en webwinkels groeiden 13,1 procent. Samen hebben zij een marktaandeel van 7,1 procent.
ANP