Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Bijkopen extra garantie overbodig?

16-04-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
85 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Bij de aankoop van een wasmachine of een ander product wordt vaak de vraag gesteld of u garantie wilt bijkopen. Maar pas op: die extra garantie biedt weinig extra`s. Dat zegt de Consumentenautoriteit na onderzoek.
Bijkopen garantie biedt weinig extra
Het bijkopen van garantie bij de aanschaf van een product biedt weinig extra, zegt de Consumentenautoriteit (CA) na onderzoek. De extra garantie biedt vaak niet meer dan de rechten die de consument al heeft op grond van de wet. Wel kan bijgekochte garantie minder gedoe opleveren tussen winkelier en klant als na afloop van de fabrieksgarantie een product niet blijkt te voldoen.
Sinds vorig jaar oktober is een wet van kracht, waardoor de waakhond voor de consument harder kan optreden tegen misleiding en agressieve verkoop. Onderzoek bij zes ketens van electronicawinkels leverde op dat alleen daar al in twee jaar tijd voor 36 miljoen euro aan extra garantie werd verkocht. De Consumentenautoriteit kondigde donderdag bij de presentatie van het jaarverslag aan de elektronicasector met argusogen te volgen.
Als de klanten verkeerd worden voorgelicht over de garantie worden de bedrijven aangepakt. De Consumentenautoriteit wijst erop dat de klant nog steeds rechten heeft na afloop van de fabrieksgarantie, gedurende de levensduur van het product. Over de lengte daarvan en over het wel of niet juist gebruiken van het product is echter veel discussie mogelijk.
Uit het jaarverslag blijkt dat bij de Consumentenautoriteit steeds meer meldingen binnenkomen over verkoop via internet en telefonische verkoop. Voor de toezichthouder reden om dit jaar de pijlen vooral te richten op telemarketing. Daarnaast houdt de CA verkoopdemonstraties in het vizier. In die besloten bijeenkomsten worden mensen vaak onder druk gezet om iets te kopen of een overeenkomst aan te gaan. Dankzij de nieuwe wet kunnen ook hier agressieve verkoop en misleidende praktijken beter worden aangepakt.
Uit onderzoek naar het functioneren van CA blijkt dat consumenten sommige problemen niet melden, uit schaamte omdat ze ergens zijn ingetrapt of omdat ze denken dat er toch niets aan hun probleem te doen is. Niettemin wisten mensen vorig jaar meer dan één miljoen keer de website ConsuWijzer te vinden. Dat was een verdubbeling ten opzichte van 2007.
De Consumentenautoriteit had vorig jaar handenvol werk aan sms-diensten en ging daarbij twee keer over tot het opleggen van een boete. Jongeren dachten via websites gratis ringtones te krijgen, maar zaten vervolgens vast aan een duur abonnement, waar ze lastig van af konden komen en waarvoor ze veelal 6 tot 9 euro per week moesten betalen. Inmiddels blijken de onverlaten achter deze websites een nieuw jachtterrein te hebben gevonden in het aanbieden van spelletjes. Bron: ANP
Luister het gesprek  erover met Marije Hulshof, directeur van de Consumentenautoriteit.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor