Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Bij Turkish Airlines is de klant de baas'

15-10-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
4546807.jpg
De meeste luchtvaartmaatschappijen schrappen routes en vliegen minder door de recessie. Bij Turkish Airlines doen ze dat heel anders. Om marktaandeel te winnen wil de nationale trots van Turkije zijn vloot en het aantal nieuwe bestemmingen de komende jaren juist agressief uitbreiden.
,,In 2012 willen wij 40 miljoen passagiers vervoeren. Dit jaar zullen dat er hopelijk 26 miljoen zijn en volgend jaar tegen de 30 miljoen'', aldus Turkish Airlines-topman Temel Kotil in een vraaggesprek met het ANP. Turkish Airlines is de op drie na grootste luchtvaartmaatschappij van Europa.
De maatschappij vervoerde over de eerste negen maanden van dit jaar 18,6 miljoen passagiers, een toename van ruim 10 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Opmerkelijk genoeg had de vliegtuigramp op Schiphol geen invloed op de passagiersaantallen vanaf Schiphol. ,,We hebben de boekingen gemonitord en er waren geen annuleringen'', aldus de bestuursvoorzitter.
Op 25 februari stortte een Boeing van Turkish Airlines neer in een weiland vlakbij Schiphol, waarbij negen doden en meer dan tachtig gewonden vielen. Kotil wil niet ingaan op vragen omdat het onderzoek naar het ongeluk nog loopt. ,,Het is erg tragisch, maar het rapport is nog niet uitgebracht en ik mag er niets over zeggen'', aldus de topman.
Over de groeiplannen raakt Kotil daarentegen niet uitgepraat. ,,Andere maatschappijen verliezen geld en passagiers. Wij blijven onze winsten investeren in onze service en daardoor trekken we meer passagiers aan'', stelt Kotil, die zijn personeel voortdurend voorhoudt dat de klant 'de baas' is van het bedrijf.
De winstgevende maatschappij steekt, volgens de algemeen directeur, de concurrentie niet alleen de loef af met gunstige vliegtickets, maar ook met het hoge niveau van de dienstverlening. ,,Zo gebruiken wij nooit bevroren voedsel. Bij ons is alles vers.''
Als onderdeel van de groeiplannen bestelde Turkish Airlines afgelopen zomer zeven nieuwe langeafstandsvliegtuigen van het type Boeing 737-800. De laatste vijf jaar breidde het concern de vloot uit met 68 kisten en verdubbelde de groei. Tegenwoordig heeft het bedrijf een vloot van 131 toestellen waarmee het op 148 bestemmingen vliegt. Vanaf volgende maand biedt 'Turkish' dagelijkse vluchten aan van Amsterdam naar Istanbul Sabiha Gökcen Airport, de tweede luchthaven van Istanbul.
Ondanks de stevige groei van het passagiersvervoer van de afgelopen jaren is de economische crisis ook aan Turkish niet voorbijgegaan. De nettowinst over het eerste half jaar nam met meer dan de helft af tot 102 miljoen lire (47 miljoen euro). Dat kwam vooral door hoge afschrijvingskosten. Mede dankzij de lage loonkosten in Turkije kon Turkish Airlines, met bijna 14.000 medewerkers, winst blijven maken over de eerste helft van dit jaar.
Veel Europese concurrenten kampen juist met hoge loonkosten waardoor zij genoodzaakt zijn om het personeelsbestand drastisch in te krimpen. ,,Dat is voor ons een groot voordeel en daar kunnen we nog jaren van profiteren'', aldus Kotil. ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor