Biermerken zitten elkaar vaker in de haren
16-06-2010
• leestijd 1 minuten
Biermerken zitten elkaar vaker dwars in voetbalstadions tijdens grote voetbaltoernooien. Nu is er een rel rond de oranje Bavaria-jurkjes. Merken die niet behoren tot de officiële sponsors proberen via de kleding van supporters toch 'in beeld' te komen. De officiële sponsors willen niks weten van deze sluikreclame en eisen dat de organisatie van een evenement optreedt.
Een van de eerste kledingincidenten deed zich voor tijdens het Europees kampioenschap voetbal in Portugal in 2004. Oranje-supporters met een Heineken-toeter op het hoofd mochten in Porto het stadion pas in nadat ze hun hoofddeksel hadden afgegeven. De organisatie wilde zo de Deense sponsor Carlsberg in bescherming nemen. Een deel van de toeters was op Schiphol aan de EK-gangers gratis uitgedeeld.
Bizar was een verkleedpartij tijdens het WK in 2006 in Duitsland. Duizenden supporters van het Nederlandse elftal moesten in Stuttgart een duel in hun onderbroek bekijken, omdat ze hun 'Leeuwenhose', een oranje tuinbroek met staart, bij binnenkomst van het stadion moesten afstaan. De Leeuwenhose was ook Bavaria. De Amerikaanse brouwer Anheuser-Busch was met het merk Budweiser de sponsor van het kampioenschap.
De rechtbank in Utrecht besloot in 2006 in een kort geding dat Bavaria tegen de KNVB had aangespannen dat de Leeuwenhose in een straal van 10 kilometer rond het Philipsstadion in Eindhoven niet meer gratis uitgedeeld mocht worden. In het stadion speelde Oranje oefeninterlands. Maar de rechter bepaalde ook dat fans die zo'n artikel al aan hadden het niet hoefden uit te trekken.
Bron: ANP