'Bezem is door Europese luchtvaart gehaald'
13-11-2009
• leestijd 2 minuten
Met de beoogde fusie van de Britse luchtvaartmaatschappij British Airways (BA) en het Spaanse Iberia ,,is de bezem nu door de Europese luchtvaartmarkt gehaald''. Dat zegt luchtvaarteconoom Jaap de Wit van SEO Economisch Onderzoek vrijdag.
Air France en KLM gaven in 2004 het goede voorbeeld. De manier waarop de Franse en Nederlandse nationale luchtvaartmaatschappijen samengingen, bleek toonaangevend voor de consolidatieslag in Europa. De maatschappijen bleven zelfstandig bestaan, onder een gezamenlijke holding. ,,KLM en Air France zijn zeker trendsetter geweest voor de hele sector, zij waren de eerste Europese maatschappijen die grensoverschrijdend samengingen'', aldus De Wit.
Iberia en BA gaan nu op dezelfde tour. Er komt een houdstermaatschappij met daaronder twee luchtvaartmaatschappijen. Het voordeel daarvan is dat duidelijk blijft wie de nationale luchtvaartmaatschappij is en dat is weer van belang voor het behouden van de landingsrechten in andere landen. ,,Dat ondervang je met het AirFrance-KLM-model.'' Voor BA heeft het Duitse Lufthansa al enkele malen gebruik gemaakt van deze methode, met de overname van Swiss, Brussels Airlines en recent nog Austrian Airlines.
Met de fusie van BA en Iberia is ,,op wat klein grut na de koek nu op'', stelt De Wit.
Volgens De Wit zal de Nederlandse consument, zeker op de korte termijn, niet veel merken van de fusie van BA en Iberia. ,,Mogelijk komt er wel meer verkeer dat voortaan vanuit Spanje via Londen naar de Verenigde Staten reist in plaats van via Amsterdam. Dat zou er dan op termijn voor kunnen zorgen dat KLM daar op moet reageren.''
Voor BA komt de fusie volgens De Wit net op tijd. ,,BA kondigt de ene na de andere bezuiniging aan, maar het bedrijf loopt voortdurend achter de feiten aan. Nu doen ze eens een keer een stap voorwaarts.'' BA en Iberia kondigden donderdag aan te willen fuseren. ANP