Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Bewuste eter heeft gebrek aan informatie

25-05-2009
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
196146.jpg
Bijna de helft van de Nederlanders vindt het belangrijk te weten hoe belastend zijn keuze voor bepaalde voeding is voor het klimaat. Deze consumenten willen ook best rekening houden met de gevolgen van hun eetgedrag voor het milieu, maar ze vinden de beschikbare informatie daarover ontoereikend.
Dat meldde het Voedingscentrum Nederland maandag op basis van onderzoek dat de instelling heeft laten doen door het bureau Motivaction.
Uit het onderzoek blijkt dat 63 procent van de ondervraagden niet aan een product kan zien of het belastend is voor het klimaat, waardoor ze er ook geen rekening mee kunnen houden. Slechts 14 procent zegt bij het winkelen wel rekening te houden met de klimaatbelasting. Als er één overkoepelend keurmerk zou zijn voor diervriendelijke, milieuvriendelijk en eerlijke producten, dan zou ongeveer twee derde van de Nederlanders daar wel op letten.
De gebrekkige informatie die het lastig maakt in de winkel een bewuste keuze te maken, brengt met zich mee dat de consument is aangewezen op zijn eigen inschatting en kennis en daar gaat het nog wel eens mis. Zo blijkt uit het onderzoek onder ruim duizend Nederlanders van 18 tot 65 jaar dat consumenten 'vergeten' dat de productie- en bereidingswijze en transport van invloed zijn op de klimaatbelasting van voeding.
Het Voedingscentrum lanceert binnenkort een campagne om het bewustzijn van consumenten over eten en klimaat te vergroten.
ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor