Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Bewoners verpleeghuizen willen niet klagen

02-10-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
zorg_09.jpg
Klagen bewoners van verzorg- en verpleeghuizen veel? Formele klachten worden namelijk nauwelijks geregistreerd. Het ministerie van Volksgezondheid vroeg gezondheidsinstituut Nivel om uit te zoeken of de bewoners echt niets te klagen hebben. Uit een kleinschalig, oriënterend onderzoek bij drie zorginstellingen blijkt dat er wel degelijk zaken niet goed gaan, maar dat de bewoners om uiteenlopende redenen liever niet klagen bij het personeel.
Niet leunen op melding van klacht
,,Als je wilt weten wat er speelt bij een instelling, moet je niet te veel leunen op de meldingen die binnenkomen bij klachtenfunctionarissen, zorgmanagers en regiomanagers’’, aldus een woordvoerster van Nivel. Het klachtenrecht is een belangrijk patiëntenrecht. ,,Veel instellingen hebben hun klachtensysteem goed op orde, qua toegankelijkheid en dergelijke. Maar dat wil dus niet veel zeggen.’’
Lastig
Dat bewoners niet klagen, komt onder meer omdat ze niet als lastig te boek willen staan. ,,De afhankelijkheid van de hulpverlener speelt daarbij een rol, maar ook willen ze niet dat het personeel op de kop krijgt’’, legt Bomhoff uit. ,,Een ander belangrijk punt is dat het gros van de bewoners denkt dat klagen toch geen zin heeft.''
Gespreksmomenten
Volgens Bomhoff moeten instellingen investeren in goede gespreksmomenten met de bewoners, als ze willen weten wat mogelijke verbeterpunten zijn. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor