Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Bewegingstips voor mensen met een beperking of een blessure

25 mrt 2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
2591 keer bekeken
mindervalide rolstoel sport held 1127
Soms kan een gezonde(re) leefstijl nastreven lastig(er) zijn, bijvoorbeeld als je mindervalide bent of als je een blessure hebt. Het is dan ook niet zo gek dat maar 34 procent van de Nederlanders met een beperking momenteel sport. Toch is het belangrijk om dit te doen, zodat je gezond blijft. Wat voor oefeningen kun je doen? We zetten tips voor je op een rij!
In Nederland zijn er 1,7 miljoen mensen tussen de 12 en 79 jaar met een beperking. Van de gehele bevolking sport 60 procent, terwijl dat onder mensen met een beperking maar 34 procent is, meldt Fonds Gehandicaptensport. Dit percentage moet omhoog kunnen, hoopt het fonds.

Bewegen loont

Als je regelmatig beweegt, verklein je het risico op allerlei ziekten, waaronder hart- en vaatziekten, botontkalking en ook depressie. Daarom loont het om te bewegen!

Een uur beweging per dag

Minstens een uur per dag matige of zwaar intensieve inspanning is de maatstaf voor een gezonde hoeveelheid beweging volgens het Voedingscentrum. Dit hoeft niet in één keer achter elkaar te gebeuren, maar kan ook verspreid over de dag worden gedaan. Denk hierbij aan een wandeling, een ommetje met je rolstoel, een fietstocht of aan het uitlaten van je hond. Het is belangrijk dat je iets kiest dat je leuk vindt, want dan houd je het langer vol.

Drie keer per week spier- en botversterkende oefeningen

Daarnaast wordt het aangeraden om drie keer per week spier- en botversterkende oefeningen te doen, zoals een krachttraining of een balansoefening. Je kunt bijvoorbeeld als je in een rolstoel zit je buikspieren trainen door zijwaarts je banden aan te tikken, zoals dat in onderstaande video wordt laten zien. Ga hierbij niet te hard van stapel. Als je net begint met sporten, kun je beter met 10 minuten starten en dit elke week 5 minuten uitbreiden. Dan houd je het gemakkelijker vol.

Uniek Sporten

Ben je op zoek naar goede oefeningen om te doen/die aansluiten op jouw vermogen? Dan kun je terecht op het platform ‘Uniek Sporten’ van het Fonds Gehandicaptensport. Het platform biedt advies over vergoedingen voor bijvoorbeeld sporthulpmiddelen, waaronder sportrolstoelen, en biedt financiële hulp aan als dat bij andere instanties, zoals het UWV, niet lukt.
Ook kun je kijken welke sporten er voor mensen met onder andere een lichamelijke, meervoudige, auditieve of psychische beperking in de buurt te vinden zijn. Op het platform worden daarnaast tips gedeeld, bijvoorbeeld voor mensen met een visuele beperking. Vind jij rennen leuk? Dan kun je als je verminderd zicht hebt gaan hardlopen met een loopbuddy of bij een blindenvoetbalteam gaan.

Beweegwaaier

Een ander handig hulpmiddel bij bewegen met een handicap is de beweegwaaier. Dit hulpmiddel is ontwikkeld door ‘Zo kan het ook!’, het landelijk programma van het Nationaal Kenniscentrum Gehandicaptensport.

Online trainingsvideo’s

Verder is er een serie online trainingsvideo’s ontwikkeld voor mensen met een beperking. De serie heet TOPFIT. In de video’s doen trainers acht verschillende oefeningen voor in trainingen van een kwartier. Het enige dat jij hiervoor nodig hebt is een internetverbinding en een scherm waarop je de oefeningen kunt bekijken. Jij kunt dan waar je ook bent met deze oefeningen meedoen.

Slechter ter been

Voor ouderen of mensen die slecht te been zijn is stoelyoga een tip. Dit is wat laagdrempeliger, omdat de stoel zorgt voor stabiliteit. Ondertussen houd je op deze manier wel je lichaam en spieren soepel en zorg je voor ontspanning. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n oefening.

Calorie-inname

Wie niet of nauwelijks beweegt, heeft minder calorieën nodig dan iemand die veel sport of beweegt. Daarom kan het helpen om ook goed op je voeding te letten.
Bron: Fonds Gehandicaptensport, Voedingscentrum, Uniek Sporten

Doe ook mee aan Kassa’s Leefstijlprogramma

In Kassa’s Leefstijlprogramma volgen we sinds 1 januari enthousiaste Kassa-kijkers die gezamenlijk werken aan een gezonde(re) leefstijl. Op onze site plaatsen we in het dossier Kassa’s Leefstijlprogramma artikelen, video’s met voeding- en beweegtips en vlogs van onze deelnemers.
Daarnaast is er de besloten Facebook-groep ‘Kassa: op weg naar een gezondere leefstijl!’. Hier plaatsen we dezelfde content, maar kun je ook ervaringen, tips, filmpjes en recepten delen met de andere Facebook-leden.
Heb jij een vraag voor anderen over bewegingstips voor mindervaliden? Stel je vraag dan op Kassa's forum Vraag & Beantwoord! Ga hier naar alle categorieën. Heb je zelf kennis van een bepaald onderwerp? Dan kun je uiteraard anderen helpen met een consumentenkwestie! Wil je discussiëren over dit onderwerp? Dat kan onderaan dit artikel.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar