Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Gegevens huisdieren en baasjes niet goed beveiligd
11-05-2018
•
leestijd 2 minuten
•
574 keer bekeken
•
Persoonlijke gegevens van huisdiereigenaren in databases zijn niet goed beveiligd, constateert de NOS uit eigen onderzoek. Het chippen van huisdieren is in sommige gevallen verplicht en kan ook uitermate handig zijn. Mocht een dier gevonden worden, dan kunnen bijvoorbeeld dierenambulances de chip scannen en controleren in een database. Hierdoor kan het dier in de meeste gevallen binnen enkele uren weer thuis zijn.
Informatie downloaden
In zeker drie databases - Petbase, NDG en Backhome Club - was de beveiliging dusdanig slecht dat kwaadwillende informatie uit de databases konden downloaden. Nadat de NOS de eigenaren op de hoogte heeft gebracht, zijn de databases beter beveiligd.
Persoonsgegevens op straat
Het kan verstrekkende gevolgen hebben als de persoonsgegevens van eigenaren op straat komen te liggen. Niet alleen kan er dan gerichtere reclame gestuurd worden, maar het is ook duidelijk waar de duurdere huisdieren wonen.
Verschillende informatie
Per database verschilt de informatie, zo heeft NDG voornamelijk de telefoonnummers en woonplaats van eigenaren in de database staan. Maar de andere twee databases - Backhome Club en Petbase - bevatten veel meer informatie. Zo ook de e-mailadressen en adresgegevens, maar ook veel meer informatie over het huisdier, zoals het geslacht, ras en soms ook een foto. Het blijft niet bij alleen katten en honden, maar ook fretten, varkens, slangen, schildpadden, papegaaien, paarden en konijnen.
Maatregelen
Petbase laat weten dat het om ‘oude programmeercode’ gaat,ze laten weten er mee bezig te gaan. Virbac, het bedrijf achter Backhome Club, heeft maatregelen genomen ook al hebben zij ‘nog nooit klachten gekregen’, aldus Virbac. NDG is al in januari gewezen op de beveiliging, maar ondernam toen geen actie. ‘Als u het echt zo graag wil, dan doen we er wel wat aan. Het is dat u er om vraagt, anders hadden wij het niet gedaan', stelt Leen de Otter van NDG.
De drie databases maken het nu moeilijker door mensen een code in te laten vullen om te bewijzen dat zij geen robot zijn.
Ook BIG en AGB
Niet alleen de huisdierendatabases lijken problemen te hebben, ook in het BIG-register en het AGB-register laten vergelijkbare problemen zien. Het gaat bij hen voornamelijk om zakelijke contactgegevens, maar mogelijk ook privégegevens. Inmiddels zijn hier de problemen opgelost.