'Betalen voor spoedeisende hulp schrikt af'
22-07-2010
• leestijd 2 minuten
De wachttijden bij spoedeisende hulpposten kunnen worden verlaagd door mensen die zich er ten onrechte laten behandelen, daarvoor te laten betalen. Maar dat schrikt ook patiënten af die wel spoedhulp nodig hebben. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerde studie van onderzoeksinstituut Nivel.
Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de patiënten op de eerste hulp daar uit eigen beweging naartoe gaat zonder eerst een huisarts te raadplegen. In zes van de tien gevallen zouden zij zich ook prima kunnen laten behandelen bij een huisartsenpost, stellen hulpverleners.
Nivel stelt vast dat mensen met klachten minder snel naar de spoedeisende hulp gaan als ze daar mogelijk voor moeten betalen. ,,Maar dit kan er ook toe leiden dat mensen niet naar de spoedeisende hulp gaan als dat wel nodig is'', aldus onderzoeker Judith de Jong.
De onderzoekers zien dan ook liever dat ziekenhuizen aan de poort bepalen of een patiënt naar de huisartsenpost gaat of naar de spoedeisende hulp. Mensen kunnen namelijk niet zelf beoordelen of hun klachten spoedeisend zijn, en vinden vrijwel altijd dat zij terecht een beroep doen op spoedeisende hulp.
Kassa
In
november 2009 besteedde Kassa nog aandacht aan de overvolle wachtkamers van de spoedeisende hulp. Paul Giesen, huisarts en hoofdonderzoeker spoedzorg bij het Radboud Ziekenhuis in Nijmegen, pleitte in de uitzending voor een voorlichtingscampagne, zodat voor mensen duidelijk is met welke klachten ze naar de huisarts, de huisartsenpost en de spoedeisende hulp terecht kunnen. Giesen zegt: “Je hoeft met een verzwikte enkel niet naar de spoedeisende hulp. Gewoon je voet omhoog en ijs erop. Het gaat vanzelf over. Mensen kunnen ook een hoop zelf doen met zelfzorgmiddelen. Veel mensen denken bij een bloedende wond: ik moet meteen naar de Eerste Hulp. Dat is niet zo. Veel mensen weten niet dat een huisarts prima een wond kan hechten. Daarvoor hoef je niet naar het ziekenhuis.”
Bron: ANP