Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Betalen voor niet-bestaande woningen op InAmsterdamtehuur.nl

17-12-2016
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
280 keer bekeken
  •  
huurwoning930x520
Door de grote vraag naar woonruimte in Amsterdam is het een flinke klus om aan een mooie kamer of appartement te komen in onze hoofdstad. De meeste mensen beginnen hun zoektocht online. En dan lijk je ineens de ideale woning te hebben gevonden, of is het tóch te mooi om waar te zijn?
Online prikbord InAmsterdamtehuur.nl
De Facebookpagina InAmsterdamtehuur.nl is zo’n online platform waarop (betaalbare) huurwoningen worden aangeboden. Het bedrijf is in 2015 opgericht en met ruim 58.000 volgers naar eigen zeggen het grootste en snelst groeiende online prikbord voor huurwoningen in Amsterdam. Dagelijks worden meerdere huurwoningen aangeboden.
Naast InAmsterdamtehuur.nl zijn er ook varianten als InHaarlemtehuur.nl , InUtrechttehuur.nl en InDenhaagtehuur.nl , maar op deze pagina’s is nauwelijks activiteit.
Woningen blijven 24 uur online staan op de Facebookpagina. Als je als woningzoekende interesse hebt en in contact wilt komen met de verhuurder, moet je 14,95 euro per keer betalen. Daarna vul je je persoonlijke gegevens in, welke door het bedrijf worden doorgestuurd naar de verhuurder. De verhuurder – van wie je als woningzoekende geen contactgegevens hebt – kan daarna contact met je opnemen.
Wantrouwen
De redactie van Kassa krijgt echter enkele mailtjes van woningzoekenden die hun vraagtekens plaatsen bij de diensten van InAmsterdamtehuur.nl. Zij hebben meerdere malen geld betaald om in contact te komen met verhuurders, maar hebben nooit een reactie ontvangen van deze verschillende huiseigenaren.
Daarom spreken we enkele tientallen mensen over hun ervaring met InAmsterdamtehuur.nl. Het merendeel spreekt hun bedenkingen uit over de Facebookpagina en alle mensen die één of meerdere malen (tot wel 8 keer!) geld hebben overgemaakt om in contact te komen met een huiseigenaar, hebben nooit iets vernomen van een verhuurder. Laat staan een bezichtiging gehad of zelfs een woning gevonden.
Onjuiste advertenties
Wij houden de pagina enkele weken in de gaten. Aangezien de woningen na 24 uur offline worden gehaald, slaan we ook geregeld woningen op. Al snel blijkt dat meerdere woningen die worden aangeboden als huurwoning in Amsterdam, helemaal niet in Amsterdam staan. Zo vinden we begin december in drie dagen tijd appartementen die in Den Bosch, Dordrecht en Eindhoven blijken te staan en bovendien allang verhuurd zijn. En een ‘huurwoning in de Laurierstraat’ (Jordaan) blijkt een koopwoning in Amsterdam-West te zijn, die bovendien al in 2013 is verkocht. Door deze bevindingen trekken we de echtheid van de overige woningen zeer in twijfel.
In januari 2016 luidt de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties al eens de noodklok als blijkt dat InAmsterdamtehuur.nl woningen aanbiedt van woningcorporatie De Key, terwijl deze hier niet van op de hoogte is. Een belronde langs de grootste woningcorporaties van Amsterdam leert ons dat dit sindsdien – voor zover zij weten – niet meer is voorgekomen.
Bemiddelingskosten
InAmsterdamtehuur.nl vraagt naar eigen zeggen een onkostenvergoeding voor het selectiewerk dat zij hebben verricht, maar géén bemiddelingskosten. De Woonbond vertelt ons echter: “Als er namens de verhuurder woonruimte wordt aangeboden, mag de rekening hiervoor nooit worden neergelegd bij de woningzoekende. Het gaat hier om onrechtmatige bemiddelingskosten, al doen ze hun best dat te verbloemen door te stellen dat ze geen huurmakelaar zijn. Aangezien ze door woningen aan te bieden optreden namens de verhuurder, mogen ze daar wettelijk geen kosten voor in rekening brengen bij de woningzoekende.”
Je kunt proberen de betaalde bemiddelingskosten terug te vorderen. Dit kan via de voorbeeldbrieven die de Woonbond heeft opgesteld voor kamerverhuur en zelfstandige woonruimte .
Contact met de eigenaar
Uiteraard zoekt Kassa contact met de eigenaar van InAmsterdamtehuur.nl. We willen hem telefonisch spreken, maar als we uiteindelijk via de mail een reactie ontvangen, geeft hij aan te druk te zijn voor een telefoongesprek. Ook nadat we laten weten dat we het item een week hebben uitgesteld.
 
Hij herkent zich niet in onze constatering dat er woningen worden aangeboden die helemaal niet in Amsterdam staan, maar wil intern onderzoek doen. Als we hem de adresgegevens en de publicatiedata van deze woningen verstrekken, is dit voor hem nog niet voldoende informatie om het uit te kunnen zoeken.
 
Hij zegt verder: “Ik plaats geen advertenties. Dat doen de verhuurders. Mijn team en ik houden een elektronisch prikbord in de lucht. De verhuurder plaatst zijn aanbod en het platform plaatst dat op Facebook. Daarvoor vragen we een vergoeding aan de mensen indien zij daadwerkelijk geïnteresseerd zijn.”
 
Hij kan ons niet vertellen hoeveel mensen wél een woning via InAmsterdamtehuur.nl zouden hebben gevonden en als woningen langer dan 24 uur online staan (in tegenstelling tot wat in de FAQ staat) zou dat komen door een ‘bug’. In de FAQ staat eveneens dat slechts enkele woningzoekenden worden toegelaten per woning. Als we vragen waarom mensen geen reactie krijgen van verhuurders, wordt ons verteld dat dit komt doordat de verhuurders tientallen aanvragen krijgen.
Rondje Amsterdam
Als we langsgaan bij het adres waar InAmsterdamtehuur.nl gevestigd zou zijn, horen we dat de eigenaar hier slechts enkele malen gezien is. Daarnaast horen we dat mensen zich hier vaker melden wanneer ze geld hebben betaald en vervolgens nooit meer iets hebben gehoord. We krijgen het advies om aangifte te doen. Bij het pand waar zijn holding staat ingeschreven, is de eerste reactie dat het een oplichter is en dat ze nog geld krijgen van hem.
Fraudehelpdesk
Wat moet je doen als je het idee hebt dat je bent opgelicht? Fleur van Eck, directeur van de Fraudehelpdesk geeft aan dat het verstandig is om aangifte te doen bij de politie , ook als het ‘slechts’ om enkele tientjes gaat. Des te meer aanwijzingen de politie heeft, des te groter de kans dat er actie kan worden ondernomen. Aangifte doen kan gewoon via internet.
Daarnaast roept de Fraudehelpdesk mensen op zich ook bij hen te melden . Wanneer meerdere mensen dezelfde ervaring hebben, kunnen zij andere consumenten goed inlichten en/of waarschuwen. Ook werken zij nauw samen met de politie.
Als algemeen advies geeft Van Eck nog mee: “Zoek altijd eerst goed uit met wie je zakendoet, maak niet zomaar geld naar iemand over.”
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor