Kassa

Besparen op brandstofkosten? Raadpleeg deze 15 tips

20-06-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
12306 keer bekeken
  •  
auto dashboard tanken benzinemeter 1127

Ondanks een (tijdelijke) accijnsverlaging is de automobilist meer dan ooit kwijt aan benzine en diesel. De literprijzen hebben de afgelopen maanden record na record verbroken. Wij zetten op een rij hoe je kunt besparen op brandstof, zodat jij je portemonnee een beetje kunt ontzien. 15 tips!

Zoek de minst dure pomp, gebruik een app

1 - Prijzen aan de pomp kunnen verschillen. Het loont om telkens als de tank gevuld moet worden op zoek te gaan naar de goedkoopste – of beter gezegd, de minst dure - brandstof. Op jaarbasis kan het vele tientjes schelen. Je kunt met een brandstof-app kijken waar de laagste literprijs is te vinden bij jou in de buurt. Welke app is het meest praktisch? Lees onze app-bespreking (tekst loopt door onder de link):

Tank over de grens

2 - Ook over de grens in Duitsland en België zijn de brandstofprijzen hoger dan ooit. Toch scheelt het om daar de tank vol te gooien, mits je niet al te ver van de landsgrens af woont.

Vermijd het tankstation langs de snelweg

3 - Of je nu in Nederland tankt, of vlak over de grens: langs de snelweg betaal je (veel) meer voor een liter brandstof. Het kan zo 15 euro schelen op een volle tank.

Ook als je elektrisch rijdt, kun je veel besparen door goed te kijken naar de kosten van de verschillende laadstations. Ook hier geldt dat opladen langs de snelweg doorgaans duurder is dan binnen de bebouwde kom. 

Tips om je rijgedrag aan te passen 

4 - Door anticiperend te rijden, voorkom je remmen en optrekken. Kijk vooruit en laat de auto uitrollen als je weet dat je verderop moet remmen voor bijvoorbeeld een stoplicht of kruising.

5 - Trek rustig op. Als je telkens je pedaal diep intrapt, verbruik je namelijk meer brandstof.

6 - Schakel op tijd door naar een hogere versnelling, dan rijd je zuiniger.

7 - Je hóeft geen 120 of 130 kilometer per uur te rijden als dat de maximumsnelheid is. Rijd je rond de 100 kilometer per uur? Dan bespaar je flink. Veel auto's beschikken over een boordcomputer. Je kunt daarop zelf live zien hoeveel het in verbruik uitmaakt of je 100 of 120 kilometer per uur rijdt.

8 - Beperk het aantal korte autoritjes in je dorp of stad. Bij korte ritten zorgt de koude motor voor meer brandstofverbruik en een hogere CO2-uitstoot, waardoor het milieu zwaarder wordt belast en de luchtkwaliteit achteruitgaat. Pak in plaats daarvan wat vaker de (elektrische) fiets.

Maak gebruik van de moderne rijhulpmiddelen 

9 - Zorg voor een constante snelheid. Gebruik hiervoor je cruise control, of adaptieve cruise control (die de snelheid aanpast aan je voorganger).

10 - Maak gebruik van het start/stop-systeem. Dan verbruik je even geven brandstof als je stilstaat.

11 – Heb je geen start/stop-systeem en moet je lang wachten voor een dichte brug of spoorbomen? Zet de motor dan zelf even uit. Je stoot minder vieze stoffen uit en je bespaart brandstof.

12 - Heeft je auto een eco-stand? Gebruik deze dan. De eco-modus heeft als doel je verbruik zo laag mogelijk te houden.

13 - Gebruik de airco alleen als het strikt nodig is en doe ‘m dan maar even aan. Zet 'm niet op de hoogste stand, dan verbruik je ook weer minder. Met de airconditioning aan kan je brandstofverbruik met 5 tot 20 procent toenemen. 

Houd de bandenspanning op peil

14 - Als de banden van je fiets zacht zijn, moet je harder trappen. Te zachte autobanden zorgen er óók voor dat je meer energie verbruikt. Het kan je al gauw zo’n 150 euro extra aan brandstof op jaarbasis schelen. 

Controleer daarom iedere twee maanden de bandenspanning. Als je die op peil houdt, ben je ook nog eens veiliger onderweg vanwege betere grip. Kijk in het instructieboekje of op de website van je automerk voor de correcte bandenspanning van jouw type auto. Of kijk of er een sticker met de cijfers is bevestigd in de deurstijl aan de bestuurderszijde.

Elektrische in plaats van brandstofmotor?

15 - Ben je toe aan een andere auto? Dan kun je overwegen om elektrisch te gaan rijden, omdat dat zeker wat betreft de brandstof voordeliger is.

De ANWB concludeert in een vergelijking tussen een elektrisch en door brandstof aangedreven (zelfde model) Hyundai: "De steeds lager wordende aanschafprijzen voor elektrische auto's én de hoge brandstofprijzen maken elektrisch rijden in dit plaatje goedkoper dan rijden op benzine."

Benieuwd naar nog meer bespaartips voor je automobiel?

bronnen: ANWB, Milieu Centraal

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (8)

Withenfields
Withenfields8 jul. 2022 - 23:15

Voor de oudere automobilist (zoals ik) is het bovenstaande zo klaar als maar kan. Gewoon je hersens gebruiken!

Paulus24
Paulus2421 jun. 2022 - 13:01

Elektrische auto's met accu zijn ook niet alles. 1. Duurt lang om te laden, onderweg vervelend als je lange afstanden rijdt. 2. Geen enkele elektrische auto haalt het opgegeven berijk. 3. Zeker bij koude neemt capaciteit accu af. 4. Accu's zijn milieu onvriendelijk. 5. Je zogenoemd groene stroom komt toch deels uit kolencentrales. Wacht op waterstof, nu nog niet efficiënt te op te wekken, maar de eerste accu's voor elektrische auto's waren ook veel slechter. Voordelen: 1. Snel tanken 2. Geen kabels over straat, probleem bij grote flat complexen zoals in A'dam. 3. Elektriciteitsnet is al overbelast in Brabant en Limburg. 4. Je kan hier energie overschot goed in opslaan, bij een accu loopt dit terug.

Jan_Koll
Jan_Koll20 jun. 2022 - 11:15

Een wat lagere snelheid levert inderdaad een besparing op m.b.t. brandstof en je reistijd wordt nauwelijks langer, zo heb ik ooit getest. Gedurende vele jaren reed ik regelmatig dezelfde route op dezelfde tijd van de dag tussen Amstelveen en Meppel. De autosnelweg via Lelystad naar de Noordoostpolder en dan vanaf de eerste afslag via 80-km wegen naar Meppel. Ik koos een tijd dat er geen kans op vertragingen door files en zo was, want dan is de proef bij voorbaat mislukt. Totaal was het een rit van 135 km over een aardig verdeeld aantal wegsoorten. Ik reed 5 x een iets lagere snelheid dan mocht, 5 x 105 resp 70 km/h en 5 x een ietsje sneller van mocht, 125 en 90km/h. Per rit dus zo'n 20 km/h verschil. En raad het grootste verschil in reistijd eens? Juist op een rit van totaal ca. anderhalf uur wel 6 minuten. Sindsdien rijdt ik nooit meer te snel want de "winst" is verwaarloosbaar klein, het branstofverbruik blijft binnen de perken en ook geen "stress" meer over eventuele snelheidscontroles.

loek10
loek1020 jun. 2022 - 11:08

verderop moet remmen voor bijvoorbeeld een 'stoplicht ' m/z verkeerslicht (staat ook wel eens op groen...)

1 Reactie
Krezie Herrie
Krezie Herrie20 jun. 2022 - 14:30

Als je bij een verkeer licht komt dat op groenstaat, hoef je niet te stoppen toch? Bij een stoplicht wel. Dan staat ie op rood...

t.de.jager
t.de.jager20 jun. 2022 - 11:00

Fiets zoveel mogelijk.

2 Reacties
tenormin
tenormin20 jun. 2022 - 15:31

Ja, prima advies, zeker als je werk 50 km verderop is en OV heel slechte verbinding heeft. Wat trouwens ook stervensduur is.

JannyBoe
JannyBoe22 jun. 2022 - 6:46

'Inwoners van Nederland legden in 2019 gemiddeld 9,7 kilometer per dag af om van en naar het werk te gaan. Ruim twee derde van de reizigerskilometers van en naar het werk werd met de auto afgelegd, meestal als bestuurder.' (Bron: CBS). Inderdaad zoveel mogelijk fietsen dus! Daar valt nog een hoop winst te behalen voor de portemonnee, het klimaat en je gezondheid.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!