Belgisch nieuws op internet achter betaalmuur
14-12-2012
• leestijd 1 minuten
Grote Belgische uitgevers hebben een akkoord bereikt over een nieuw systeem waarmee betaald moet worden voor nieuws op internet. Vlaamse een Franstalige media richten gezamenlijk Media ID op, een centraal inlog- en betaalpunt. Met Media ID kunnen gebruikers een profiel aanmaken dat te gebruiken is op alle nieuwssites.
Alleen de headlines
De verwachting is dat in de loop van 2013 een groot deel van het nieuws op internet achter een betaalmuur zit. De headlines zijn nog wel voor iedereen te zien. ,,Het langer volhouden van het gratis model is economisch onmogelijk geworden'', zegt hoofdredacteur Yves Desmet tegen de VRT. ,,Alles wat een journalistieke meerwaarde biedt, zal in de toekomst niet langer gratis te grabbel gegooid worden.''
Jaak Smeets van de Persgroep is het met hem eens. ,,De tijd dat we op de site gratis artikels weggeven waar hard aan gewerkt is, is voorbij''. De Persgroep wil extra toepassingen ontwikkelen die gratis zijn voor abonnees waar niet-abonnees voor moeten betalen.
iTunes systeem
Aan het project doen de uitgevers van alle grote Belgische kranten mee en ook uitgevers van tijdschriften. De bedrijven streven naar een systeem dat even makkelijk werkt als iTunes, de onlinemediawinkel van Apple. Een keer registreren is voldoende en aankopen kunnen met één muisklik worden gedaan.
Het onlineaanbod van de Belgische publieke omroep VRT blijft wel gratis beschikbaar. Andere televisiegroepen zijn geïnteresseerd om via Media ID programma's op aanvraag tegen betaling aan te bieden.
ANP