Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Beleggingsondernemingen geven risico's niet goed weer

21-05-2021
leestijd 1 minuten
517 keer bekeken
Geld euro cash

Beleggingsondernemingen moeten de risico's die bij hun producten komen kijken duidelijker maken in reclame-uitingen. Dat stelt de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De autoriteit ziet dat risico's soms moeilijk te vinden zijn of worden verzwegen. Daarom heeft het verschillende bedrijven daarop aangesproken.

De afgelopen tijd zijn Nederlandse consumenten vaker gaan beleggen. Daarom maken beleggingsbedrijven, zoals 'brokers', ook meer reclame. Een broker is een Engelse term voor beurshandelaar of effectenmakelaar. Door de verplichting om niet alleen voordelen, maar ook risico's bij een beleggingsproduct te vermelden kunnen consumenten een betere keuze maken, stelt de AFM.

Risico's beleggingsproducten vaak niet goed vindbaar

De risico's van een beleggingsproducten worden lang niet altijd vermeld. Vaak is de tekst waarin de risico's worden weergegeven zo klein dat die moeilijk leesbaar is, terwijl de voordelen in een veel groter lettertype wordt vermeld. De risico's  moeten goed vindbaar zijn op bijvoorbeeld een website en in hetzelfde scherm als de voordelen worden getoond. ANP

Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor