Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Beleggingsbedrijf kent klant onvoldoende'

10-04-2016
leestijd 1 minuten
grafiek 930x520
Beleggingsondernemingen moeten hun klanten beter leren kennen, om ze goed te kunnen adviseren. Ze weten vooral te weinig over hoeveel risico klanten willen nemen. Dat stelde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) maandag.
De AFM onderzocht in totaal twintig beleggingsondernemingen, waarbij 88 klantdossiers zijn bekeken. Op een schaal van één tot vijf scoren de ondernemingen gemiddeld een drie voor het inventariseren van de klantgegevens, waaruit onder meer moet blijken met welk doel de klant wil beleggen, of hij voldoende draagkracht heeft en welk risico hij bereid is te nemen.
De toezichthouder benadrukt dat het van groot belang is de klant goed te kennen. Wie de klant goed kent, kan immers beter een passend advies geven of voorzien in goed beheer. Er is ook al vooruitgang geboekt. Voorgaande jaren werd slechter gepresteerd. De AFM wil echter dat de ondernemingen minstens een vier scoren. ANP
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor