Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Kassa zie je weer live op maandag 22 augustus, om 20.30 uur op NPO1!

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en actuele artikelen. Bekijk de Kassa-uitzending online!
Kassa

Belbus: zonnepaneel zonder voordeel

15-05-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
2780 keer bekeken
  •  
Gerda Schoots heeft zestien zonnepanelen, maar ontvangt daar jarenlang geen voordeel van. Sterker nog: ze betaalt 6,5 jaar te veel. Door een aansluitfout van netbeheerder Liander wordt haar opbrengt als verbruik geregistreerd. Als Gerda haar te veel betaalde geld terugvraagt, wordt ze van het kastje naar de muur gestuurd.
Eind juli ontvangt Gerda Schoots een brief van haar netbeheerder Liander: haar slimme meter stuurt de meterstanden niet correct door naar haar energieleverancier. Er komt een monteur langs, die constateert dat Liander Gerda’s zonnepanelen in 2014 verkeerd heeft aangesloten op de slimme meter. Hierdoor wordt er geen stroom in mindering gebracht op haar energierekening, maar wordt de opgewekte stroom al 6,5 jaar als verbruik in rekening gebracht!
Gerda is enorm verbaasd. Al die tijd dacht ze dat ze gewoon veel stroom verbruikte, maar nu blijkt dat ze duizenden euro’s te veel heeft betaald! Gerda wil haar geld terug. 

Lianders fout, niet hun probleem

Omdat Liander de fout heeft veroorzaakt, verwacht Gerda dat zij het ook oplossen. Ze belt en mailt verschillende keren met Liander. Volgens Liander is het met twee weken opgelost. Gerda vindt dit vrij optimistisch en krijgt daarin helaas gelijk. Pas in oktober belt Liander met een ‘oplossing’: haar huidige energieleverancier, Qwint, moet haar het geld terug betalen. Gerda vraagt zich af of dit wel klopt, omdat zij in de 6,5 jaar drie verschillende energieleveranciers had. Ze deelt haar zorgen met Liander. Liander weet het zeker: Qwint gaat het oplossen. Correcties lopen altijd via de huidige energieleverancier. Zo zijn de regels in Nederland nou eenmaal.

Naar de energieleverancier

Volgens Liander hoeft Gerda alleen maar af te wachten. Liander heeft Qwint een overzicht gestuurd met de te veel in rekening gebrachte kilowatturen, uitgesplitst per energieleverancier. Aan de hand van dat overzicht kan Qwint precies berekenen welke energieleverancier, wat moet betalen. Gerda zal haar geld snel ontvangen.
Gerda wacht en wacht, maar hoort niks van Qwint en ontvangt precies ‘0’ euro. Daarom belt en mailt ze Qwint zelf maar. Zonder succes. Maandenlang komt Gerda niet verder dan de frontdesk, die haar vertellen haar vraag door te zetten. Vervolgens hoort ze daar nooit iets op terug.

Terug naar Liander

Gerda is boos op Liander en wil dat zij het oplossen. Dankzij deze netbeheerder zit zij met dit probleem. Ze dient een klacht in bij Liander, waarna Liander Qwint opnieuw maant haar terug te betalen. Ook dit leidt nergens toe.
Gerda wacht al acht maanden en heeft nog steeds geen zicht op wanneer ze haar geld terugkrijgt. Tot overmaat van ramp is haar klachtenbehandelaar bij Liander ook niet meer te bereiken. Gerda is bang dat ze kan fluiten naar haar geld en ligt er ’s nachts wakker van. Hoog tijd voor de Belbus!

Belbus to the rescue!

De Belbus neemt contact op met Qwint en plotseling kunnen ze wél uitbetalen. Binnen één dag maakt Qwint hun aandeel aan Gerda over. Volgens Qwint heeft Liander hen niet goed ingelicht. Ze hadden meer informatie over de overige leveranciers nodig. Dit hadden ze bij Liander opgevraagd, maar niet gekregen. Daarom gebeurde er maandenlang niets. Even contact opnemen met de andere twee energieleveranciers kwam niet bij Qwint óf Liander op. Liander en Qwint blijven naar elkaar wijzen. En Gerda heeft het nakijken. Tot nu!
Als de Belbus erop aandringt, blijken de twee wél met elkaar te kunnen praten. Er wordt eindelijk actie ondernomen! Qwint neemt contact op met de overige energieleveranciers en na negen maanden krijgt Gerda dan toch ál haar geld terug: 6.768,76 euro!
Qwint wil helaas niet op camera reageren. Gelukkig staat Lianders directeur marktdiensten, Gilbert de Graaf, Ciana wél te woord. Volgens hem is het allemaal te wijten aan onduidelijke afspraken onderling en daar bovenop ook nog eens een klantenservice die het niet goed oppakt. Hij zegt toe dit te gaan verbeteren en biedt excuses én een bloemetje aan Gerda aan. Gerda kan eindelijk weer rustig slapen!

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!