Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: XS4ALL schrijft jarenlang onterecht geld af

  •  
07-10-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
195x90_xs4all.png
In februari dit jaar kreeg het echtpaar Eijkenboom van rond de 79 jaar de schrik van hun leven. Ze kwamen erachter dat er al 3,5 jaar elke maand geld van hun rekening wordt afgeschreven door XS4ALL. Dat is vreemd, want meneer en mevrouw Eijkenboom zijn helemaal geen klant bij XS4ALL. Ze schakelen hun dochter Patricia in, want alleen weten ze niet hoe ze dit aan moeten pakken.
Aangifte
Patricia zoekt de rekeningen uit en komt tot de conclusie dat er in de afgelopen jaren in totaal voor rond de 2500 euro is afgeschreven. Echtpaar Eijkenboom is hier pas zo laat achter gekomen, omdat ze geen papieren bankafschriften meer krijgen en internetbankieren lastig vinden. Via de bank kunnen ze de laatste 10 maanden laten storneren, maar daarna blijft er nog een flink bedrag openstaan. Ook doen ze aangifte bij de politie van identiteitsfraude, want wellicht heeft iemand met opzet het rekeningnummer van Patricia’s ouders gebruikt om een abonnement af te sluiten.
Communicatie
Er wordt heel wat heen en weer gebeld en gemaild met XS4ALL door Patricia en later ook door haar broer. Elke keer komen ze weer met iemand anders in contact en elke keer krijgen ze ook weer iets anders te horen. In het laatste contact wordt er gevraagd naar een overzicht van alle afgeschreven rekeningen, maar die heeft Patricia al lang gestuurd. Het is inmiddels een halfjaar verder en de maat is vol. Ze schakelen de Belbus in.
Verhaal halen
Na met de Belbus in Limburg bij het echtpaar langs te zijn geweest, neemt Amber Patricia mee naar Amsterdam. Haar ouders zijn namelijk te slecht ter been om mee te gaan. Eenmaal bij XS4ALL legt woordvoerder Niels Huijbregts uit dat het inderdaad mogelijk is om iemand anders rekeningnummer op te geven bij het nemen van een abonnement. Daarom wist ook XS4ALL 3,5 jaar niet dat de afschrijvingen onterecht waren. Het is immers niet verboden om voor iemand een abonnement te betalen. Amber geeft aan dat je de klant kan vragen 1 cent over te maken om zo het rekeningnummer te verifiëren en Huijbregts vindt dit wellicht een goed idee. Verder biedt hij zijn welgemeende excuses aan en zorgt hij dat de overige ruim 1850 euro snel wordt overgemaakt naar het echtpaar.
Hulp nodig?
Heb jij ook De Belbus nodig? Mail naar  belbus@bnnvara.nl . Like ook de Belbus op Facebook en volg de Belbus op Twitter !

Meer over:

xs4all, belbus
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!