Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Winkel weigert retour te grote fiets

  •  
27-08-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1336 keer bekeken
  •  
elektrische fiets 930x310
Lien en Gijs Vriezekolk uit Zutphen hebben al twee maanden een elektrische fiets in de schuur staan, die ze niet kunnen gebruiken. De damesfiets is veel te groot voor de vrouw des huizes, maar de winkel wil de fiets niet terugnemen.
Wat is er gebeurd?
Na het zien van een mooie advertentie op Facebook nodigen Gijs en Lien fietsenwinkel AMSLOD uit voor een demonstratieverkoop bij hen thuis. Lien is onder de indruk van de Hamilton SX Blue en ze besluiten de fiets te bestellen. De winkel eist dat het hele aankoopbedrag vooraf voldaan wordt; iets dat Gijs Vriezekolk al niet lekker zit. De fiets wordt op 30 juni geleverd en direct valt op dat Lien helemaal niet met de voeten bij de grond kan. Het frame is te groot.
Voorstel
Binnen 14 dagen ontbindt Gijs de koop via de mail, maar AMSLOD wil er niets van weten. De winkel stelt voor om een stukje van de zadelpen af te zagen. Iets wat het echtpaar Vriezekolk goed vindt. Maar in de mail die AMSLOD daarna stuurt, heeft de medewerker het ineens over het zagen in de zadelbuis. Iets dat Gijs niet ziet zitten. De monteur die korte tijd later voor de deur staat, is het met Gijs eens, dat zagen in het frame een slecht idee is. Zeker bij een nieuwe fiets.
Contact
Gijs Vriezekolk belt en mailt twee keer dat hij de koop wil ontbinden. Maar bij de winkel krijgt hij geen luisterend oor. De deal is gesloten, de koop kan volgens de medewerkers niet ongedaan worden gemaakt en Gijs moet het er maar mee doen. Het is zagen of stikken. Gijs wordt er moedeloos van en mailt naar de Belbus.
Juridisch
Wanneer een product buiten een winkel is verkocht, dan hebben consumenten altijd 14 dagen de tijd om het product te beoordelen en eventueel te retourneren. Zonder opgave van reden. Dus ook bij de elektrische fiets had AMSLOD deze gewoon terug moeten nemen. De fiets mag even uit de verpakking zijn geweest en kort zijn uitgeprobeerd, maar natuurlijk niet veelvuldig zijn gebruikt.
Belbus
Zodra Rutger, Gijs, Lien, de te grote fiets en het camerateam bij AMSLOD binnenkomen, verdwijnen alle problemen als sneeuw voor de zon. Het echtpaar heeft binnen een half uur hun geld terug en er wordt meerdere keren excuses gemaakt. Rutger vraagt aan Bert Jonkeren van AMSLOD hoe dit nou ineens allemaal wel opgelost kan worden. Volgens meneer Jonkeren is er in de winkel van AMSLOD in Zutphen een inschattingsfout gemaakt. Zagen had nooit als oplossing voorgesteld mogen worden.
Gijs Vriezekolk wordt alleen maar bozer, nu hij ziet hoe makkelijk het probleem met hulp van de Belbus opgelost wordt.
Oplossing
Gijs en Lien krijgen het aankoopbedrag van de fiets, 1750 euro, direct overgemaakt. Voor alle ongemak geeft AMSLOD het echtpaar een dinerbon en omdat Lien nog steeds wel graag elektrisch wil fietsen, bieden ze haar ook nog een gratis kleiner model fiets aan. Het kan niet op!
Ook hulp nodig?
Mail dan: belbus@vara.nl en stuur meteen een kopie van de aankoopbon en een foto of filmpje van je probleem mee. Je kunt ook schrijven: belbus, postbus 3000, 2100 CZ in Hilversum. En wie weet helpen we jou met het oplossen van jouw consumentenprobleem!
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!