Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Belbus: Waterbed wordt te warm
16-04-2005
•
leestijd 2 minuten
•
147 keer bekeken
•
Bij een mooi nieuw huis hoort een mooi nieuw bed, vonden Hilde van Brecht en haar vriend. Dus kochten ze, toen ze gingen verhuizen, een gloednieuw waterbed.
Nog geen acht maanden later werd Hilde avond aan avond zwetend wakker. Ze waren net met vakantie geweest in Afrika; ze zou toch niks opgelopen hebben? Gelukkig niet, het waterbed bleek de oorzaak van de hitte.
De bedhelft van Hilde werd veel meer verwarmd dan de helft van haar vriend, er was blijkbaar iets mis met het verwarmingselement. Hilde belde de winkel die haar verzekerde dat de fabrikant contact op zou nemen.
Dat gebeurde niet. Toen ze daarover terugbelde, bleek de hele winkel niet meer te bestaan. Via via kwam ze erachter dat de zaak was overgedaan aan DB Holding; van dit bedrijf kreeg ze ook een brief waarin stond dat alle activiteiten omtrent garantie, onderhoud en services aan DB Holding waren overgedragen, om toch ‘de garantie, onderhoud en services te kunnen waarborgen.’
Mooi! Dacht Hilde, dan komen ze vast kijken wat er met het bed loos is. Want er zat vijf jaar garantie op, en bovendien had ze er nog 5 jaar extra garantie bijgekocht. Maar DB Holding kwam alleen als ze de voorrijdkosten zou betalen, en, indien nodig, een nieuw verwarmingselement, bij elkaar een bedrag van €200,-.
In de Belbus Jotte Mulder, van Stichting Rechtswinkel Amsterdam. DB Holding moet het bed kosteloos repareren. Nog afgezien van de garantie, mag je van een waterbed verwachten dat het zeker langer dan een jaar meegaat, en niet, zoals in dit geval, acht maanden. Daarmee wordt het product juridisch gesproken ‘non-conform’, wat betekent dat het vervangen of gerepareerd moet worden. DB Holding is het hier niet mee eens. In de studio kwamen ze uitleggen waarom niet.