Romée Boogaars is al 5 jaar een tevreden klant bij Vodafone. Begin januari dit jaar loopt haar abonnement op haar oude telefoon af. Ze wil graag een iPhone en besluit bij de webshop van GSM Easy een nieuwe iPhone 6S met abonnement bij Vodafone af te sluiten. Het abonnement kost 40 euro per maand. 28 euro hiervan betaalt Romée aan haar data- en belbundel, de overige 12 euro zijn de maandelijkse kosten voor de telefoon. Helaas wordt de levering van het toestel constant uitgesteld. Week na week wordt beloofd dat het toestel wordt opgestuurd maar Romée ontvangt het toestel niet. Half februari krijgt Romée het bericht dat GSM Easy failliet is en dat het toestel helemaal niet meer wordt geleverd.
Kosten
Romée heeft haar nieuwe telefoon dus nooit ontvangen maar ondertussen blijft Vodafone wél elke maand 40 euro afschrijven van haar rekening. Hier is Romée het uiteraard niet mee eens. Ze wil graag de overeenkomst ontbinden en neemt verschillende keren contact op met Vodafone. Ze belt vaak naar de klantenservice én ze gaat wel 4 keer langs bij verschillende Vodafone winkels bij haar in de buurt. Een passende oplossing wordt haar niet geboden. Romée wordt verteld dat ze eigenlijk ook niet goed weten hoe dit probleem moet worden opgelost. Ze wordt door sommige medewerkers doorverwezen naar de curator van GSM Easy. Maar wanneer Romée met de curator contact opneemt, wordt ze weer doorverwezen naar Vodafone. Iets met een kastje en een muur dus. Uiteindelijk wordt haar als enige mogelijkheid voorgeschoteld dat Romée het contract kan afkopen. Dit betekent dat zij het bedrag van 40 euro over 24 maanden in een keer zou kunnen afbetalen. Hier ging Romée natuurlijk niet mee akkoord.
Rechten en plichten overeenkomst
Advocaat Luc Rijzewijk legt ons uit wat Romées rechten in dit geval zijn. “Wanneer een partij de verplichtingen die voortvloeien uit het contract niet nakomt, heeft de andere partij in principe het recht om de overeenkomst te ontbinden. In dit geval heeft Vodafone de verplichting om de telefoon te leveren en doet dit, ondanks de meerdere verzoeken van Romée, niet. Romée heeft al die maanden de kosten voor de telefoon wel gewoon betaald. Ze heeft in dit specifieke geval het recht om de overeenkomst te ontbinden.”
Oplossing
Omdat Romée er met Vodafone niet uitkomt, schakelt ze de Belbus in. Samen met Amber reist ze af naar Maastricht waar het hoofdkantoor van Vodafone is gevestigd. De woordvoerder van Vodafone is het eens dat het raar is dat Romée elke maand 12 euro betaalt voor een toestel dat zij nooit heeft gekregen. Gelukkig wil Vodafone graag meewerken en biedt Romée aan om, als zij dat graag wil, de overeenkomst te ontbinden. En ja, dat wil Romée graag! Vodafone heeft ook aangegeven dat overige gedupeerden die bij GSM Easy een telefoon hebben gekocht met een contract bij Vodafone, een beroep kunnen doen op dezelfde regeling. Vlak na de opnames wordt Romée gebeld door Vodafone. Zij willen haar toch graag als klant behouden. Zij vragen of Romée, onder dezelfde voorwaarden van het contract, akkoord gaat met de levering van een iPhone 7. Romée zegt onder die voorwaarde zeker klant te willen blijven en zegt dit verhaal nu echt met een goed gevoel te kunnen afsluiten.