Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Vier maanden zonder pinpas

  •  
20-04-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
195x90_pinpas.jpg
De Belbus is in Millingen aan de Rijn. Na vier maanden van het kastje naar de muur te zijn gestuurd kan de twintigjarige studente Khadijah Hamza eindelijk weer pinnen. Door een fout in het registratiesysteem van het Ministerie van Binnenlandse Zaken stonden haar paspoort en haar identiteitsbewijs sinds juni 2008 te boek als ongeldig. Daardoor weigerde de ING bank haar een nieuwe pas en pincode te verstrekken.
Ongeldige kaart
In november 2012 wil Khadijah haar nieuwe bankpas en pincode ophalen bij een ING-agentschap in de gemeente Millingen aan de Rijn. Als ze zich identificeert met haar ID-kaart blijkt er in de computer een melding te staan: ongeldig. Waarom is niet duidelijk, maar de ING kan niet zeggen wat er aan de hand is.
Officiële brief
Khadijah doet navraag bij de gemeente Millingen. Volgens de gemeente is er niets mis met haar identiteitsbewijs en ze krijgt officiële documenten mee om de ING ervan te overtuigen dat alles goed is met haar paspoort en identiteitsbewijs. Khadijah bezoekt verschillende ING-kantoren, heeft meerdere malen telefonisch en per post contact met de klantenservice en schakelt het webcareteam van ING in, maar haar bankpas krijgt ze niet mee. Erg lastig natuurlijk, want al die tijd moet ze via familie en vrienden aan contant geld komen om betalingen te doen.
Boos
Als Khadijah in maart 2013 een brief krijgt met daarin de aankondiging dat haar bankrekening wordt geblokkeerd als ze niet snel haar pas komt halen, mailt ze de Belbus. Ze is boos op de ING, maar uit ons onderzoek blijkt dat het probleem wordt veroorzaakt door een onjuiste registratie bij Binnenlandse Zaken. In het zogenaamde Verificatie Identificatie Systeem (VIS) dat alle nummers van reisdocumenten registreert staan de documenten van Khadijah als ongeldig vermeld. Hoe dit komt en wie daarvoor verantwoordelijk is volkomen onduidelijk. De enige oplossing lijkt het aanvragen van nieuwe documenten.
Nieuwe pinpas
Khadijah krijgt van de gemeente nieuwe identiteitsdocumenten. Omdat de Belbus zich ermee bemoeit hoeft ze die niet te betalen. Binnenlandse Zaken en de gemeente Millingen zijn er samen nog niet uit wie verantwoordelijk is voor de onjuiste registratie. Khadijah kan in ieder geval weer pinnen.  Zelf ook een klacht? Schrijf ons op Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum, mail naar belbus(at)vara.nl of stuur een tweet naar @BelbusVARA.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!