Belbus: Vergissing in uw nadeel bij VGZ zonder excuses
• 18-01-2014
• leestijd 2 minuten
Ria de Man is ongeveer acht jaar nadat ze in financiële moeilijkheden zat helemaal schuldenvrij. Tenminste, dat dacht ze. Begin vorig jaar kreeg ze een lelijke verrassing van zorgverzekeraar VGZ. Of ze even €10.000 achterstallige premie en zorgkosten wil betalen.
Betalingskenmerk
VGZ slaagt er niet in duidelijk te maken welke premies en zorgkosten niet door mevrouw De Man betaald zijn. Ook de afbetalingsregeling die ze treft loopt in de soep, omdat VGZ de betalingen die mevrouw De Man doet wel afboekt, maar niet op de juiste posten in de administratie verwerkt. De rekeningen en aanmaningen die ze daarna weer krijgt zijn onjuist en onduidelijk. Dat komt volgens VGZ omdat mevrouw De Man niet het juiste betalingskenmerk bij haar overboekingen invult.
Te veel in rekening gebracht
Mevrouw De Man vraagt herhaaldelijk om een onderhoud. Pas als de Belbus zich ermee bemoeit wil VGZ mevrouw De Man persoonlijk te woord staan. In een gesprek op het hoofdkantoor komen alle rekeningen op tafel. Het kost mij en mevrouw De Man drie medewerkers van VGZ bijna drie uur om alle betalingen aan VGZ te vergelijken met de openstaande rekeningen. Tijdens het spitwerk ontdekken we dat er voor enkele honderden euro's onjuist is gedeclareerd door een zorgverlener en ontdekken we dat enkele honderden euro's onterecht in rekening gebracht zijn.
Geen sorry, geen coulance
VGZ vindt het niet nodig om excuses aan te bieden. Het bedrijf vindt het redelijk om na vier jaar stilte toch nog duizenden euro's te vorderen. Wel wordt er een nieuwe betalingsregeling getroffen. Die gaat mevrouw De Man voorleggen aan haar advocaat.
Zelf ook een klacht? Schrijf ons op Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum, mail naar belbus(at)vara.nl of stuur een tweet naar @BelbusVARA.