Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Belbus: veel te hoge energienota
05-02-2005
•
leestijd 2 minuten
•
67 keer bekeken
•
Meneer Huttinga en mevrouw Kleve uit Keijenborg kregen in april 2004 de schrik van hun leven toen de meterstand door hun energieleverancier werd opgenomen. Het gasverbruik was op jaarbasis ongeveer 10 keer zo groot dan in de afgelopen jaren.
Er was geen twijfel over mogelijk: dit kan niet, er was een fout gemaakt! De energieleverancier liet Kassa al eerder weten dat dit een heel hoog verbruik voor een gemiddeld gezin is. Er kwam uitstel van betaling en de zaak werd door de leverancier in onderzoek genomen. In augustus 2004 heeft energieleverancier diverse zaken gecontroleerd, met de gasmeter en leidingen blijkt niets aan de hand te zijn. De leverancier blijft voet bij stuk houden en eist dat de hele rekening betaald wordt.
In de Belbus Rolph Spaas, deskundige van het onderzoek- en adviesbureau Ecofys. Zijn oordeel is duidelijk: gezien de te verwarmen ruimtes, de aanwezige apparaten die op gas werken en het historisch verbruik kan dit gezin van 4 personen op geen enkele manier uitkomen op een verbruik van 22.000m3. De energieleverancier moet de naheffing dan ook zo spoedig mogelijk laten vervallen aangezien deze kwestie al maanden speelt en moet op basis van het historisch verbruik en het verbruik van afgelopen jaar de rekening opstellen.
De energieleverancier is na bemoeienis van Kassa nu tóch overstag gegaan. De familie hoeft het bedrag van ruim €8000 niet te betalen. Wel moet deze kwestie op verzoek van de energieleverancier behandeld worden bij de Geschillencommissie.
Heeft u ook iets voor de Belbus? Mail ons dan:
belbus@vara.nl