In november 2024 koopt Derk de Groot voor 28.000 euro een nieuwe Citroën C3 bij een autodealer in Rotterdam. Een mooie rode auto met een zwart dak. Derk is erg tevreden over zijn nieuwe aankoop. En dan specifiek over de trekhaak, die hij erbij heeft besteld zodat hij met zijn vrouw en hun twee fietsen op vakantie kan.
De trekhaak zit niet standaard op dit model, maar die kan er later opgezet worden, wordt hem toevertrouwd. De auto wordt in februari 2025 geleverd, maar tot Derk zijn verbazing zonder trekhaak. Die laat namelijk nog even op zich wachten.
Hij blijft contact houden met de autodealer, maar dat versnelt de komst van zijn trekhaak niet. Inmiddels is het acht maanden later en heeft Derk nog steeds geen trekhaak.
Uiteindelijk hoort Derk dat er wel een trekhaak is, maar dat deze door de software van de auto niet geïnstalleerd kan worden. Iets wat Derk voor de verkoop van de auto nooit is verteld. Een bijzondere situatie, want Derk heeft ook gewoon voor een trekhaak betaald.
Bij Stellantis, de fabrikant van de auto, lijken ze niet zo’n haast te hebben om de situatie voor Derk op te lossen. Ze zeggen tegen Derk dat ze niets voor hem kunnen betekenen en dat ze de zaak gaan sluiten. Niet helemaal eerlijk als er wel een trekhaak is beloofd is waar je bovendien ook voor betaald hebt.
Het probleem oplossen lukt alleen écht niet. Niet via de autodealer en ook niet via Stellantis. Derk vindt het allemaal onrechtvaardig en besluit contact op te nemen met de Belbus.
Mai gaat langs bij het hoofdkantoor van Stellantis voor een oplossing. Hier wordt ze te woord gestaan door Jeroen Maas, de woordvoerder van Stellantis.
Mai hoort dat er een aan een software-update wordt gewerkt, waardoor alle klanten met dit probleem snel een oplossing hebben. Deze software-update zal vanaf 1 december 2025 ingaan, waardoor er zonder problemen op elke Citroën C3 een trekhaak geïnstalleerd kan worden. Niet alleen een oplossing voor Derk, maar voor alle klanten met dezelfde problemen.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!