Belbus: stagebemiddelingsbureau biedt tegenvallende stage in Australië
06-05-2006
• leestijd 2 minuten
Begin dit jaar reisde Jacqueline de Groot naar Australië om daar in het kader van haar opleiding Toerisme stage te lopen. Ze betaalt ongeveer tweeduizend euro voor bemiddeling, maar eenmaal in Australië valt de stage goed tegen. Ze moet vooral archiveren terwijl ze van de school juist veel contact moet hebben met de klanten.
Hoewel Jacqueline zich in Australië prima vermaakt, trekt ze aan de bel bij het stagebemiddelingsbureau. Na veel zeuren gaan ze op zoek naar een andere stage, maar deze nieuwe stage laat wel erg lang op zich wachten. Omdat ze haar opleiding op tijd wil afronden en ze al een maand vertraging heeft opgelopen, besluit ze na een aantal weken naar huis te gaan.
In Nederland vraagt ze het geld, dat ze heeft betaald voor de bemiddeling, terug. Maar de stagebemiddelaar wil haar niet tegemoet komen; Jacqueline is zelf naar huis gegaan, dus is het ook haar eigen schuld.
In de Belbus advocaat Liesbeth Tanis. Volgens Tanis is het een duidelijke zaak: Jacqueline heeft niet gekregen waarvoor ze heeft betaald. Daarna heeft ze de stagebemiddelaar de tijd gegeven om een nieuwe, wel passende stage te vinden en dat is ze niet gelukt. Jacqueline mag de kosten van de bemiddeling terugvragen en zelf nog een schadevergoeding.
We gaan langs bij het bedrijf, maar toevallig is de directie niet aanwezig. Jacqueline krijgt de belofte, dat er binnen anderhalve week een reactie zal komen. En het stagebemiddelingsbureau heeft inmiddels laten weten dat ze de situatie betreuren. Ondanks dat ze vinden dat Jacqueline zelf heeft besloten het programma af te breken, zal het bedrijf haar financieel tegemoetkomen en de bemiddelingskosten terugbetalen.