Belbus: skivakantie
08-04-2006
• leestijd 2 minuten
Bernard en Hellen houden van skiën én vakantie. Ze boekten met hun kinderen en kleinkinderen een reisje naar Oostenrijk, acht dagen ontspanning op basis van logies en ontbijt. Maar bij aankomst krijgen ze de ene verrassing na de andere. Er moet ineens borg betaald worden, de bediening is onvriendelijk en als klap op de vuurpijl is er geen ontbijt, terwijl de familie daar wel voor betaald heeft.
Maar, wat ze ook proberen; het ontbijt moeten ze die week zelf inslaan. Na terugkomst schrijft Gerard een brief naar het reisbureau. Ze krijgen vijftig euro aangeboden, maar dat vindt Gerard wel erg weinig voor acht personen, acht dagen lang. Ze schakelen de geschillencommissie in en die besluiten uiteindelijk dat het reisbureau de familie een schadevergoeding moet betalen van 260 euro, een mooie uitspraak. Maar na drie maanden heeft het reisbureau nog steeds niet betaald.
In de Belbus Jeanine Janssen van de Ombudsman. Janssen legt uit dat de familie het beste naar de ANVR hadden kunnen stappen, zij bieden de consument namelijk een nakomingsgarantie. Dat houdt in dat, als een bedrijf zich niet houdt aan de uitspraak van de geschillencommissie, zij zelf zullen zorgen dat de gemaakte afspraken worden nagekomen. De termijn waarin Gerard en Hellen nog bij de ANVR terechtkunnen met hun klacht is inmiddels verstreken, maar volgens Janssen moet er in ieder geval iets gebeuren want: de uitspraak van de geschillencommissie is bindend!
Als we naar het reisbureau gaan, wordt ons verteld dat het geld wel is overgemaakt. Vreemd: want zowel Gerard als Hellen hebben niets gezien op hun bankrekening. We krijgen de belofte dat het wordt nagekeken en inmiddels heeft het reisbureau uitgezocht dat het geld door een administratieve fout van het reisbureau inderdaad nooit is overgemaakt. De 260 euro is alsnog overgemaakt naar de familie Bongers.