Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Belbus: Sjangie’s Autobedrijf geeft geen auto én geen geld terug

  •  
16-09-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
148 keer bekeken
  •  
belbus 930x520
Lambert wil zijn vriendin Jolanda graag verrassen met een nieuwe auto. Hij zoekt heel het internet af naar een 5-deurs Peugeot 206. Deze rijdt op diesel en door de vijf deuren kunnen de twee grote honden van het stel makkelijk de auto instappen zonder dat de twee stoelen naar voren hoeven. Op Marktplaats vindt Lambert er één die ook nog eens een trekhaak heeft. ‘Ideaal’, denkt Lambert. Hij besluit vanuit zijn woonplaats, helemaal in het puntje van Nederland, af te reizen naar Tilburg om een proefrit te maken. Eenmaal aangekomen bij aanbieder Sjangie’s Autobedrijf treft Lambert een heel aardige verkoper. Ook de proefrit verloopt goed en Lambert besluit de auto aan te schaffen. Hij kan de auto volgende week zaterdag ophalen en doet een aanbetaling van 250 euro.
Auto ophalen
Een week later is Jolanda jarig. Lambert neemt haar een weekendje mee naar Utrecht en ook zal zij de auto als cadeau krijgen. Althans, dat is de bedoeling. Maar Lambert kan de verkoper niet meer bereiken. Na veel bellen en appen krijgt Lambert ineens bericht van de zoon van de verkoper: zijn vader zou in het ziekenhuis aan de hartbewaking liggen. Maar misschien zou zijn zoon de sleuteloverdracht kunnen doen. Lambert besluit de gok toch te wagen en naar Tilburg te rijden. Bij het autobedrijf treft hij helaas niemand aan. Wat een leuk verjaardagsweekend had moeten zijn, werden stressvolle dagen van bellen en afwachten.
Smoesjes
Eenmaal terug in Delfzijl blijven Jolanda en Lambert contact zoeken met het bedrijf. De ene na de andere smoes komt voorbij in gebrekkig Nederlands via WhatsApp. Op een gegeven moment gaat de verkoper ermee akkoord de aanbetaling terug te storten, dus geeft Jolanda haar rekeningnummer door. Keer op keer wordt beloofd dat het geld nu echt overgemaakt wordt, maar dit blijkt telkens niet waar.
Belbus
De maat is vol en Jolanda en Lambert mailen de Belbus. Amber neemt contact op met Sjangie’s Autobedrijf. Haar wordt aan de telefoon duidelijk gemaakt dat De Belbus niet welkom is voor een gesprek en dat de deur gesloten zal zijn. Eenmaal aangekomen bij het bedrijf komen er drie jonge jongens aan die het bedrijf binnen gaan. Ze zijn duidelijk niet van plan te praten. Net wanneer de Belbus weg rijdt, komt één van de jongens naar buiten met een bahcosleutel.
Marktplaats
Op weg naar Marktplaats dan maar, want wat doen zij eraan om dergelijke praktijken te weren van hun platform? Volgens woordvoerder Jan Willem te Gussinklo is het allerbelangrijkste dat Marktplaatsgebruikers aangifte doen bij de politie als er internetoplichting heeft plaatsgevonden. Dat kan het beste bij het landelijk meldpunt Internetoplichting dat speciaal ingericht is alle nationale klachten te bundelen. De politie geeft deze aangiftes ook door aan Marktplaats. Het platform kan vervolgens na één of twee aangiftes besluiten het account van gebruikers te blokkeren.
Toch oplossing
Tot hun verbazing krijgen Jolanda en Lambert twee dagen na de opnamedag toch nog hun aanbetaling gestort. Of ze nu ook aangifte gaan doen, weten ze nog niet.
Heb jij ook De Belbus nodig? Mail naar  belbus@bnnvara.nl . Like ook de Belbus op Facebook en volg de Belbus op Twitter !
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor