Een relaxfauteuil die stress oplevert klinkt tegenstrijdig, maar voor Willem Passmann is het de werkelijkheid geworden. In maart dit jaar kocht hij de stoel bij Wooncentrum Apeldoorn. Vanaf de eerste dag heeft hij er al problemen mee. Na verschillende reparaties, een aangetekende brief en vele telefoontjes en mailtjes, schakelt hij de Belbus is.
Filmpje
Om het probleem te illustreren aan de redactie van Kassa neemt de schoonzoon van meneer Passmann een filmpje op waarin zijn schoonvader de stoel in de relaxstand zet. Klap! De stoel gaat helemaal niet soepel naar achteren, maar in twee schokkerige bewegingen. Naast de klappende leuning zijn er nog meer problemen: de stoel staat scheef en het binnenwerk rammelt aan alle kanten.
Lange geschiedenis
Eerst een stapje terug. Er gaat namelijk een hele geschiedenis vooraf aan de klacht van meneer Passmann. In maart dit jaar kocht hij de eerste stoel voor €895. Vlak na de aankoop bleek de motor van de stoel herrie te maken. Wooncentrum Apeldoorn repareerde de stoel, maar Willem Passmann was niet tevreden. Na het sturen van een aangetekende brief mag hij van de winkel een nieuwe stoel uitzoeken. Bij de levering blijkt er een haal in het leer te zitten en klappert de stoel (dus) in de relaxstand. Volgens de winkel wordt er alles aan gedaan om Willem Passmann te helpen. De 75-jarige klant blijft echter ontevreden en vindt dat er helemaal geen sprake is van service, omdat hij nog steeds in een kapotte stoel zit.
Conflict
De tweede stoel wordt twee keer meegenomen voor reparatie, maar ondanks dat blijft meneer niet tevreden met z'n aankoop. Voor de winkel is de maat vol. Zij mailen: "Wij zijn van mening dat wij de stoel in perfecte staat hebben teruggebracht. Wij hebben de stoel los gehad, opnieuw gemonteerd en uitgelijnd. Wij kunnen dan ook niets meer voor u betekenen en rekenen op uw begrip." Willem Passmann zit met de handen in het haar.
Expert
De Belbus schakelt onafhankelijk meubelexpert Estella van Daalen in om een kijkje te nemen bij de stoel. De deskundige laat Rutger zien dat het frame te licht is voor het gewicht van meneer Passmann. "Ze hadden in de winkel naar zijn gewicht moeten vragen. Meneer Passmann is boven de 100 kilo en te zwaar voor deze stoel. Ze hadden deze stoel nooit aan hem mogen verkopen", aldus Van Daalen.
Confrontatie
Rutger, meubelexpert Van Daalen en meneer Passmann gaan samen naar Wooncentrum Apeldoorn. De stoel nemen ze mee om te laten zien aan directeur Hennie Busscher en meubelmaker Bertus van den Hul. Al snel raken ze verwikkeld in een discussie. De eerste stoel wordt erbij gehaald, het gewicht van meneer Passmann wordt ter zijde geschoven en er ontstaat een welles-nietesdiscussie over de vraag of de reparaties goed zijn uitgevoerd. Na aandringen van Rutger bekijkt de winkeleigenaar de stoel nog eens goed. Hij geeft toe dat de stoel inderdaad scheef staat en dat dit niet zo hoort te zijn. Na veel wikken en wegen krijgt meneer Passmann het aankoopbedrag terug.
Heb je ook de Belbus nodig?
Mail dan naar belbus@vara.nl of schrijf naar postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum.