Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Belbus: Rommelen met een zwembadrobot

2 okt 2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
742 keer bekeken
  •  

Durk Visser kocht vorig jaar mei een zwembadrobot bij ECG Nederland. Zijn zwembad is toen goed schoon gebleven door deze robot. Maar wanneer hij er begin dit jaar gebruik van wil maken, komt hij erachter dat dit niet gaat lukken. Durk weet nog niet met wat voor een chaotisch bedrijf hij te maken heeft, maar de Belbus weet dit wel na het bezoek van vorig jaar. En aangezien er niets veranderd lijkt te zijn, is het hoog tijd voor ronde twee.

Durk maakte regelmatig zijn zwembad schoon met de zwembadrobot van 799 euro. Superhandig, want dan hoeft hij dat niet meer zelf te doen, denkt hij. Vorige zomer heeft de robot keurig zijn werk gedaan, maar wanneer Durk begin 2021 de robot weer uit de kast trekt, begint alle ellende.

Wanneer Durk de robot aanzet, valt-ie automatisch uit na vijf minuten. Nadat dit een aantal keer is gebeurd, neemt Durk contact op met ECG. Aan de telefoon zeggen ze dat het water waarschijnlijk te koud is en Durk even moet wachten. Durk luistert netjes en wacht op warmer weer, maar ook dit is niet de oplossing. Durk zoekt weer contact met ECG en dit keer mag de robot worden opgestuurd ter reparatie, er zit immers vijf jaar garantie op.

Wachten, wachten, wachten

Vijf weken gaan voorbij en Durk hoort maar niks over de reparatie van zijn robot. Hij belt en krijgt te horen dat de medewerkers van ECG geen idee hebben hoelang het nog duurt. De robot van Durk staat bij de hersteldienst in Spanje. Durk blijft maar wachten en krijgt geen enkele update. Hij is in de buurt van Apeldoorn en besluit langs te gaan. De eigenaar van ECG vertelt Durk dat zijn robot over twee dagen binnenkomt en kosteloos wordt opgestuurd naar hem.

Gouden kabel

Drie dagen later heeft Durk nog steeds geen robot, waarna het pas echt chaos wordt. Durk ontvangt een mailtje van ECG waarin ze zeggen dat er een kabelbreuk is gevonden in zijn robot. De kapotte kabel wordt vervangen wanneer Durk de factuur van 350 euro betaalt. Durk slaat steil achterover van dit bedrag en krijgt argwaan nadat hij verontrustende berichten op het internet leest.

Argwaan door klachten online

Online wemelt het van de klachten over van alles en nog wat. De een blijft maar kapotte producten krijgen, de ander helemaal geen product. En weer een ander krijgt maar geen geld terug waar dat wel is toegezegd. Iedereen is het erover eens: ECG Nederland heeft een slechte klantenservice. Durk baalt dat hij deze klachten niet eerder heeft gezien online, anders had hij nooit een product gekocht bij dit bedrijf.

Hij laat ECG dan ook weten dat hij het niet eens is met het bedrag van 350 euro. Daarnaast heeft hij gewoon vijd jaar garantie en heeft de eigenaar laten weten dat het product kosteloos geretourneerd zou worden. Maar dan krijgt Durk opnieuw een mail waarin staat dat hij het bedrag moet betalen als hij zijn robot gerepareerd terug wil. Maar daarop volgen mails met de optie om zijn robot kosteloos maar ongerepareerd terug te krijgen. Daar kiest Durk dan ook voor. Maar zijn ongerepareerde robot heeft hij nog steeds niet terug. ECG houdt de robot 'gegijzeld’ totdat er is betaald.

Rommel met smoesjes

Ciana gaat samen met Durk naar ECG. Dit bedrijf wordt gerund door Tjeerd-Jan Smit, een oude bekende voor Ciana. De Belbus is namelijk een jaar geleden ook al langs geweest bij dit bedrijf. Aan de klachten online en in onze mailbox te zien is er niet veel veranderd. En ook de praatjes en smoesjes van Tjeerd-Jan Smit zijn nog hetzelfde.

Tjeerd-Jan Smit geeft nog steeds de coronacrisis de schuld van zijn problemen. Ook zegt hij, net als de vorige keer, dat mensen sneller negatieve reviews schrijven dan positieve. Smit lijkt onverbeterlijk, hij lijkt in zijn eigen kromme praatjes te geloven. Wel krijgt Durk na wat overhalen zijn geld terug. Durk wil alle kijkers graag een tip meegeven: check altijd de reviews van een bedrijf voordat je ergens iets koopt!

Heb jij ook de Belbus nodig? Mail dan naar belbus@bnnvara.nl.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar