Belbus: printer zoek
15-10-2005
• leestijd 1 minuten
Twee jaar geleden kocht Wil voor bijna 60 euro een nieuwe printer bij de Aldi met drie jaar garantie. Na een jaar ging de printer kapot en moest hij ter reparatie terug naar de fabriek.
Wil ging naar de Aldi, waar hij de printer had gekocht. Daar werd hem geadviseerd met HP te bellen en die vertelden hem weer dat hij de printer moest opsturen via een verzendpunt van Kiala. Maar sindsdien is de printer spoorloos. Wil belde, schreef brieven, mailde, maar niemand voelt zich verantwoordelijk voor de verloren printer.
Voor advocaat Pieter Schippers is de zaak duidelijk: op grond van het consumentenrecht is de verkoper aansprakelijk voor een deugdelijke printer, in dit geval is dat Aldi. Daarnaast kan Wil HP aanspreken, zij geven namelijk de fabriekgarantie af. Het verzendpunt is niet aansprakelijk, Kiala is slechts een hulppersoon van HP, dan wel van Aldi. HP en Aldi moeten er dus voor zorgen dat er een nieuwe printer komt.
Aldi wilde niet reageren. En volgens HP heeft de klant zelf een fout gemaakt bij het versturen van het pakket. Maar Wil heeft inmiddels toch een nieuwe printer gekregen van HP.