Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Nederlandse Energie Maatschappij lijkt te frauderen met voicelog

28-10-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
Peter Peters uit Dordrecht wordt begin april telefonisch benaderd door de Nederlandse Energie Maatschappij.Hij besluit het verhaal aan te horen. Totdat de medewerkster zegt dat er een geluidsopname wordt gestart en Peter de vraag krijgt of hij beseft dat hij overstapt naar een andere energieleverancier. 
Peter roept 'Nee!' en het gesprek wordt beëindigd. Maar dan twee maanden later krijgt Peter een brief van de Nederlandse Energie Maatschappij. Hij wordt welkom geheten als nieuwe klant. Peter neemt direct contact op en legt uit dat er toch echt een misverstand is, want hij heeft absoluut geen toestemming gegeven voor de overstap. Peter krijgt te horen dat alles uitgezocht wordt.
Maar het verhaal is nog lang niet klaar. Want vervolgens wordt er € 269 van Peters rekening afgeschrijven, zonder zijn toestemming. Peter laat het bedrag storneren en belt weer met de Nederlandse Energie Maatschappij. Dan krijgt hij te horen dat er een geluidsopname zou zijn waarop zijn vrouw akkoord gaat met de overstap. Peter vraagt deze opname op en krijgt die na een aantal weken gemaild. En dan komt de grote verrassing… Op deze zogenoemde voicelog is een vrouwenstem te horen die zegt mevrouw P.J.C. Peters te zijn, maar die bestaat helemaal niet, het is meneer P.J.C. Peters! En mevrouw Peters heeft nooit gebeld met de Nederlandse Energie Maatschappij. En daarbij komt dat op de dag van deze opname Peter en zijn vrouw helemaal niet in Nederland waren. Ze zaten heerlijk in de zon op de Dominicaanse Republiek.
Peter doet aangifte van fraude bij de politie en schakelt z’n rechtsbijstandverzekering in. Maar dit haalt allemaal niks uit. Rekeningen, herinneringen, aanmaningen en zelfs dreigementen met een incassobureau blijven komen. Tijd voor de Belbus om in actie te komen. Samen met jurist Afra Kwak van het Jurdische Loket gaat Peter naar de Nederlandse Energie Maatschappij in Rotterdam. En daar krijgt Peter heel snel de toezegging dat hij weer 'teruggezet' wordt naar EnergieDirect; zijn vorige energieleverancier. Maar zodra de woordvoerders met de voicelog worden geconfronteerd willen ze niks meer zeggen en moet de camera uit. Deze reactie heeft waarschijnlijk alles te maken met het onderzoek dat OPTA en de Consumentenautoriteit op dit moment doen naar de Nederlandse Energie Maatschappij. Wordt vervolgd!
De Belbus bereikt u via Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum, of belbus@vara.nl .
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor