Iedereen die iets koopt heeft recht op een goed product en dus garantie. Of het nou om een auto gaat of een telefoon, je hebt recht op een degelijk product. Hoe zit het als dat niet het geval is?
Opsturen
Vorig jaar kocht Dennis Schouten voor €315 een Nokia smartphone bij GSM Huys in het Twentse Glanerbrug. Al snel werkte de oplader van de telefoon niet meer. Dennis ging ermee terug naar de winkel die het toestel ter reparatie opstuurde. Na een paar weken kwam de telefoon gerepareerd terug. Helaas bleef het niet bij die ene keer. Na de eerste reparatie ging de telefoon nog vier keer op precies dezelfde plaats stuk.
Garantie
De vijfde keer dat de telefoon werd opgestuurd wilde Dynafix - het bedrijf dat namens Nokia service verleent - de telefoon niet meer repareren. De reden: er zat een barst in het scherm. Daarmee was volgens het GSM Huys de kous af. Jammer dan.
Geld terug
Dennis heeft voor z'n €315 geen goed werkende telefoon gekregen. Vijf keer een defect binnen een jaar is wat de wet 'non conformiteit' noemt. De telefoon doet niet wat de consument ervan mag verwachten. Dennis heeft volgens de wet recht op een vervangende telefoon of ontbinding van de verkoop, wat betekent dat hij z'n geld terugkrijgt.
Oplossing
Net zoals veel winkeliers kende verkoper Nick Schäffer van het GSM Huys deze regels niet, maar hij liet zich door de Belbus overtuigen. Dennis wilde geen nieuwe telefoon, maar de verkoper vond het niet terecht om hem het hele aankoopbedrag terug te geven. Dennis heeft immers wel een klein beetje plezier van het toestel gehad. Uiteindelijk werden we het eens over een vergoeding van ruim de helft van het aankoopbedrag van de telefoon. Daarmee heeft het GSM Huys de zaak heel netjes opgelost.
Zelf ook een klacht? Schrijf ons op Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum, mail naar belbus(at)vara.nl of stuur een tweet naar @BelbusVARA.