Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Makelaar Domica betaalt borg niet terug

  •  
12-10-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
86 keer bekeken
  •  
195x90_geld4.jpg
Het is gebruikelijk dat verhuurders borg vragen voor de huur van een woning. Wat ook gebruikelijk is, is dat je deze borg weer terug krijgt wanneer het huurcontract wordt stopgezet en de woning netjes wordt achtergelaten. Bij wie kan je terecht wanneer de verhuurder weigert de borg terug te betalen?
Geen borg
Sinds april 2011 huurde Daniëlle Willems een kamer in Utrecht via makelaar Domica. Bij het aangaan van de huurovereenkomst betaalde ze een waarborgsom van €403, precies een maand huur. Toen ze augustus dit jaar de huur opzegde, weigerde meneer Van den Brom, de verhuurder van het pand, om de borg terug te storten, terwijl uit inspectie was gebleken dat de kamer in orde was!
Makelaar helpt niet
Domica zegt niets voor Daniëlle te kunnen betekenen. Zij hebben per mail laten weten niet verantwoordelijk te zijn voor de wijze waarop huurder en verhuurder de overeenkomst nakomen. Hoewel Daniëlle feitelijk de borg bij Domica heeft betaald, staat in het contract dat alles via meneer Van den Brom is geregeld. Daniëlle is teleurgesteld in Domica. Ze heeft aan het begin van de huurperiode ruim €480 aan bemiddelingskosten betaald en vraagt zich nu af waarom. Nu er problemen zijn, kan ze bij niemand terecht. Dan maar een mail naar de Belbus!
Het dak op
Aan de Belbus vertelde verhuurder Van den Brom dat er schade aan het dak zou zijn. Daniëlle zou namelijk met haar vrienden "fikkies hebben gestookt" op het dak. Van den Brom zegt de borg pas terug te willen betalen als een expert het dak heeft nagekeken. Het is de omgekeerde wereld, want een concrete aanwijzing voor schade heeft de verhuurder niet. Wij zijn de kwaadste niet. Dakdekker Jan bekeek in opdracht van de Belbus het dak en onstateerde hij dat er inderdaad geen schade was.
Oplossing
Met deze informatie belden we Van den Brom op. Hij zegde toe de borg terug te betalen. Een week later kregen we bericht van een opgeluchte Daniëlle die de borg terug op haar rekening had staan.
Zelf ook een klacht? Schrijf ons op Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum, mail naar belbus(at)vara.nl of stuur een tweet naar @BelbusVARA.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!