Na jaren van trouwe dienst kan het zijn dat een CV-ketel aan vervanging toe is. Als er dan monteur komt om de nieuwe ketel aan te sluiten, mag je verwachten dat dit goed gebeurt. Wat doe je als het bedrijf een fout maakt, waardoor jij te veel betaalt?
Nieuwe ketel
Dit overkwam Rinus van Doesburg uit Velsen-Noord. Na al achttien jaar dezelfde ketel in huis te hebben, was het tijd voor een nieuwe. Op advies van een monteur van Gasservice Kennemerland heeft hij een ketel aangeschaft van bijna €1900. Deze zou het meest geschikt zijn voor hem. De ketel werd door het bedrijf aangesloten en daarmee was alles geregeld.
Drie monteurs verder
Toch kreeg meneer Van Doesburg al snel het idee dat er iets niet klopte. Hij hoorde de kachel vaak aanslaan en dat vond hij vreemd. Ook merkte hij dat de vloer altijd verwarmd was, ook in de zomer. Een monteur kwam langs, bekeek de ketel en legde nog eens duidelijk uit hoe deze precies werkt. Dit bleek helaas het probleem niet oplossen, dus er kwam weer een monteur langs (de derde inmiddels!). Deze zette een schakelaar om en daarmee was het probleem echt opgelost. Meneer van Doesburg was nog niet overtuigd. De vloer bleef verwarmd!
Eindafrekening
Toen hij de eindafrekening voor zijn energieverbruik kreeg, kwam deze uit op 2900m³. Dat is 700m³ meer dan de voorgaande jaren en dat kon volgens hem niet kloppen. Alweer de vierde monteur werd ingeschakeld en die ontdekte meteen dat door een fout in de aansluiting de vloervermaning aan bleef staan. Na een paar aanpassingen was het probleem dan eindelijk opgelost!
Geen verdere correspondentie
Meneer van Doesburg zat nog wel met die hoge energierekening. Hij vroeg Gasservice Kennemerland om een bijdrage in de kosten, maar daar wilde het bedrijf niets van weten. De hoge kosten zouden te maken hebben met het koude weer. De brief eindigt met de boodschap: "Voor de goede orde melden wij u dat wij op verdere correspondentie hieromtrent niet meer in zullen gaan."
Oplossing
Wij vinden dat klanten altijd met hun bedrijf in gesprek moeten kunnen gaan, dus de Belbus ging langs bij Gasservice Kennemerland. Hier stond Henk de Gruijter ons te woord. Hij gaf meteen toe dat het bedrijf wat steekjes laten vallen toen de verschillende monteurs de oorzaak van het probleem niet konden vaststellen. De 700m³ die meneer Van Doesburg te veel heeft betaald wordt dan ook vergoed.
Zelf ook een klacht? Schrijf ons op Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum, mail naar
belbus@vara.nl of stuur een tweet naar @BelbusVARA.