Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Greenchoice hanteert verkeerde tarief

11-02-2012
leestijd 2 minuten
135 keer bekeken
Greenchoice_logo_inc_pay_off.jpg
Che Jansen heeft anderhalf jaar geleden voor zijn gezin bewust gekozen voor een nieuwe duurzame energieleverancier. Ze zijn overgestapt naar Greenchoice omdat die toen als een van de weinige leveranciers zowel groen gas als groene stroom leverden. Ze hebben toen een dubbeltariefmeter genomen. Dat houdt in dat je een duurder tarief hebt voor de stoom die je overdag gebruikt en minder betaalt voor het verbruik 's nachts en in het weekend.
Tarieven verwisseld
Greenchoice hanteert al vijftien maanden het verkeerde tarief bij de verkeerde meterstand waardoor ze nu dus overdag het goedkope tarief betalen en 's nacht het dure tarief. Door die verwisseling kloppen de facturen en de eindafrekening niet.
Klagen helpt niet
Che Jansen heeft gedurende de afgelopen vijftien maanden van alles gedaan om Greenchoice die simpele fout te laten herstellen. Uiteindelijk zijn er meer dan 60 mailtjes over en weer gestuurd, heeft hij vele uren aan telefoongesprekken met de klantenservice gevoerd en foto's van meter gemaakt als bewijs, maar het heeft allemaal niet geholpen. Ook heeft hij tweemaal een klacht ingediend, maar daar heeft Greenchoice nooit op gereageerd.
Tijd voor de Belbus!
Ten einde raad heeft hij de Belbus benaderd. Jurist Pascal de Jong, energiedeskundige bij stichting de Ombudsman vindt het onvoorstelbaar dat het al vijftien maanden duurt om dit uit de hand gelopen probleem opgelost te krijgen. Gelukkig is het management bij Greenchoice eenzelfde mening toegedaan en zorgt dat de fout direct hersteld is. Daar is de familie Jansen heel bij mee en betaalt nu gelukkig weer het juiste tarief voor hun dag- en voor hun nachtverbruik, maar ze vindt het wel lastig te verteren dat Greenchoice hun zaak pas heeft opgelost nadat de Belbus in actie is gekomen.
Besparen kan!
De familie Jansen gaat bovengemiddeld bewust met haar energie om en verbruikt jaarlijks maar liefst 56% tegen het goedkopere nacht- en weekend tarief. Bij het gemiddelde tarief van dit jaar zou het gezin een voordeel van zo'n €15,07 kunnen behalen met de dubbeltariefmeter. Dat voordeel zullen de meeste huishoudens niet halen. Hier vindt u meer informatie over het dubbeltarief. Heeft u ook een conflict met uw energieleverancier en heeft u een (aangetekende) brief gestuurd zonder dat het heeft geholpen? Dan kunt u ook naar de Geschillencommissie Energie stappen. De Belbus nodig? Schrijf naar Postbus 3000, CZ in Hilversum of mail naar kassa@vara.nl.
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor